Butikstyvenes favoritter er barberblade og Nutella
En pakke gær til en krone.
Det var den billigste vare, en tyv blev taget med sidste år. Det fremgår af årsrapporten 2019 fra Crimestat, som blev offentliggjort i forbindelse med databasens 10-års jubilæum.
Til sammenligning havde den dyreste enkeltvare en værdi på 12.999 kr. I alt godt 16.000 butikstyverier blev sidste år registreret i detailhandlens egen database, hvor flere end 7000 butikker fra hele detailhandlen registrerer røverier, tyverier og indbrud.
Det samlede tal for anmeldte butikstyverier i 2019 ligger ifølge Danmarks Statistik på 16.889.
Butikstyverier har de seneste år udviklet sig fra at være mindre tyverier, til at der i dag også forekommer organiserede butikstyverier, hvor en eller flere tyve kører ud af en
butik med en hel indkøbsvogn fyldt med varer.
Disse tyverier udvikler sig ofte til røverier; blandt andet fordi tyvene nogle gange opfører sig truende. De vil i fald, de er anmeldt som røverier, ikke være at finde i statistikken over butikstyverier. Dykker man dybere ned i statistikken, viser det sig da også, at de anmeldte tyve har gjort sig kriminelle for en gennemsnitlig værdi på 165 kr., og tre ud af fire stjålne varer havde en værdi på 100 kr. eller derunder. Næsten syv ud af ti butikstyve stjal kun en enkelt vare.
Varer til videresalg
Men hvad er det så tyvene stikker i lommen - eller putter i indkøbskurven uden at betale?
Øverst på listen med 19,8 pct. af de registrerede varer er ”personlig pleje”, og i den gruppe er deodoranter, barberblade, parfume og makeup på toppen af listen. En anden eftertragtet kategori er kolonialvarer, der udgør 11,5 pct. - her er det instantkaffe og nødder, tyvene går efter.
I køle- og frysebokse finder tyvene en næsten lige så stor del af tyvekosterne, og her er det kylling, ost, laks og is, der bliver stjålet. Når der er tale om organiseret tyveri, er det ofte Nescafe Guld, Marabou plader, Rittersport, Gevalia, Stimorol, V6, Redbull og tobak, tyvene går efter. Varer der ofte vurderes at være stjålet med henblik på videresalg, lyder det i rapporten fra Crimestat.
Ifølge Crimestat er butikstyvene mest aktive mellem tirsdag og torsdag, og de er mest aktive mellem 14 og 17
Tyvenes top 11
- Personlig pleje (19,8 pct.) – f.eks. deodorant, barberblade, parfume, makeupprodukter
- Kolonial (11,5 pct.) – f.eks. nødder og Nescafé
- Køl og frost (11,2 pct.) – f.eks. kylling, ost, laks og is
- Tekstiler (11 pct.) – f.eks. bh’er, bukser, sko, strømper, solbriller og punge
- Slik (10,9 pct.) – f.eks. Marabou, Haribo og bland-selv-slik
- Øl og sodavand (9,7 pct.) - f.eks. Tuborg, cola og Red Bull
- Hus, have og isenkram (6,9 pct.) - f.eks. værktøj, grillartikler og maling
- Slagter og bager (5,3 pct.) – f.eks. oksemørbrad, andet oksekød og sushi
- Radio og tv (4,6 pct.) – f.eks. powerbanks, fjernsyn, dvdfilm og telefoner
- Frugt, grønt og blomster (4,6 pct.) – f.eks. avocadoer, jordbær, blåbær og bananer
- Vin, spiritus (4,5 pct.) – f.eks. Jack Daniels, Smirnoff og diverse vine