Butiksteknologien bliver kundevenlig
Kunden i dagligvarebutikken er ved at være færdig med sit indkøb. Indkøbskurven er fyldt pænt op, og hun overvejer nu, hvilken kø det bedst kan betale sig for hende at stille sig i for at komme hurtigt ud af butikken.
Pludselig dukker en butiksmedarbejder op foran hende, mens hun står et par meter fra kassekøerne. Medarbejderen spørger, om hun ønsker at gøre sit indkøb færdigt i en fart. Det vil han gerne hjælpe hende med. I hånden har han en håndscanner, og han giver sig nu til at scanne varerne hurtigt og effektivt. Da han er færdig, tager han sin bærbare terminal, han har på skulderen frem, tager mod kundens betalingskort og gennemfører betalingen.
Kunden får sin bon og kan nu forlade butikken i bevidsthed om, at hun slap for ventetiden i kassekøen.
Indkøbsoplevelser
Situationen er blot en ud af de mange måder, som elektroniske løsninger med stor hast breder sig i den moderne detailhandel. Detailhandlen har i dag to klare mål med at vælge nye elektroniske løsninger: Dels at gøre forretningen mere effektiv i alle led fra leverandør til udgangskasse, og dels at skabe bedre indkøbsoplevelser for kunderne.
– Forbrugerne er vores mål. I en ny verden med omnichannel gælder det om at give kunderne de bedst mulige indkøbsoplevelser, siger Francesco Montanari. Han udvikler fra Datalogic producenterscannere til detailhandlen.
Før i tiden var detailhandel mere enkel. Kunden fandt sine varer i butikken og fik stregkoderne scannet ved udgangskassen, hvorefter hun kunne betale for sit indkøb.
I dag gælder helt andre spilleregler. Handlen er blevet til omnichannel, og derfor ønsker detailhandlen at indføre elektroniske løsninger alle de steder, hvor butikken møder kunden.
Den danske løsning
På en konference i Venedig drøftede detailhandlere fra hele Europa de nye muligheder, som de teknologiske løsninger giver.
Den danske foodservicevirksomhed Inco Cash & Carry er blandt de aktører, der er længst fremme i udviklingen.
Inco har for nylig åbnet en ny butik i Glostrup, hvor alle kunderne betjener sig selv. Kunden tager en scanner og scanner sit kundekort ved indgangen, og derved åbnes lågen til butikken.
Der er betjente afdelinger rundt omkring i butikken, hvor fagfolk kan hjælpe med bl.a. frisk kød og fisk, men resten klarer kunderne selv. De scanner varerne, når de tager dem ned fra hylderne, og de sørger selv for at checke ud og betale for varerne. Butikken har ikke kassemedarbejdere.
Det er den første butik i Danmark med 100 pct. selvscanning.
Supershopper
Den nye situation, detailhandlen nu prøver at tage bestik af, er, at handel med dagligvarer, tøj, musik og sportsudstyr foregår på alle kanaler alle dage døgnet rundt.
– Kunden er i dag en supershopper, som kan handle hvor som helst og når som helst. Detailhandlen skal være unik, for forbrugerne er ligeglade med, hvilke salgskanaler de handler i. Derfor skal vi fokusere på kunderne, siger Luigi Frison, ekspert i automatisering i detailhandlen.
Det lyder enkelt. Men han henviser til en undersøgelse, foretaget af konsulentfirmaet Planet Retail, der viser, at ni ud af 10 detailvirksomheder mener, at de gør indkøbsoplevelsen enklere og bedre for kunderne – men kun én ud af 10 kunder har samme opfattelse.
– Vi skal forstå kunderne og deres indkøbsadfærd bedre, siger Luigi Frison.
Kassekøer er et problem for mange forbrugere. Det problem vil butikkerne i fremtiden løse for kunderne ved at indføre kø-systemer via kundernes mobiltelefon eller håndscanner. Kunden får et nummer i kassekøen, og når kassen er klar, får kunden besked elektronisk. Indtil da kan kunden udnytte tiden til at gøre sit indkøb færdigt.
Selvscanning
Selv om selvscanning kun vinder langsomt indpas herhjemme, er løsningen udbredt i flere europæiske lande, bl.a. Sverige, England og Holland.
En af Hollands største supermarkedskæder hedder Jumbo Supermarkten, hvor en stor del af butikkerne har selvscanning.
– Det er meget populært blandt kunderne at bruge selvscanning, og det er en god forretning. Vi kan se, at butikker med selvscanning har en omsætning, der ligger meget højere end butikker uden selvscanning. Men kunderne skal fortsat gennem en betjent kasse, for vi vil altid give alle kunder mulighed for at kunne fortælle kassemedarbejderen om deres oplevelser, også hvis de har haft en dårlig oplevelse, siger Frank Jansen fra Jumbo Supermarkten.
Hvad så med online shopping? Også her vil nye teknologiske løsninger vinde frem. Kunderne skal f.eks. bruge scannere, når de skal hente bestilte varer ved click & collect- stationen, og i hjemmet vil scanning blive udbredt.
– Online shopping og brugen af scanning i hjemmet vil stille nye og meget store krav til teknologien og måden at sende data på. I fremtiden vil forbrugerne scanne varer, efterhånden som pakningerne tømmes i køleskabet, og de vil se efter vareinformation, varens historie og opskrifter. Det stiller store krav til Wifi-løsninger, som i fremtiden skal være cloud-baserede.
– Mange taler om at bruge mobiltelefoner i denne sammenhæng, men mange mobiltelefoner vil ikke have styrke nok til at kunne bruges, og derfor vil man også se scannere i brug i forbrugernes køkken forudser Pietro Todescato fra Datalogic.
Dansk Handelsblad var inviteret til konferencen ”One device for all retail” i Venedig af Datalogic.