Butiksbestyrer i ABC Lavpris: Vi skal motivere kunderne til at fylde vognen op

5. apr 2016 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

 

 

Solen kaster denne middagsstund sine skarpe forårsstråler ned over de mange varer, der er udstillet foran ABC Lavpris i Tarm:

Danske Jonagored æbler i små papkasser til 39,98 kroner for fem kilo, pærer til 20 kroner for ti, citrusfrugter og forårsblomster i potter - og under halvtaget, beskyttet for den stærke sol, er blandt andet porrer i bundter, avocadoer, tomater i plastikbakker og afskårne påskeliljer i bundter.

[caption id="attachment_49494" align="aligncenter" width="6016"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Solen skinner dog i mere end en forstand på lavprisvarehuset, der er ét af den familieejede kædes 13 varehuse.

Omsætningen stiger støt, og efter en udbygning, der har udvidet butiksarealet til 1500 kvadratmeter, forventer butiksbestyrer gennem de seneste knap seks år, Morten Mulbjerg, at den vil stige yderligere.

- Omsætningen er steget hvert år, mens jeg har været bestyrer, og det fortsætter den nok med efter vores udbygning. Men det er spændene at se, om den så ikke vil finde sit leje, smiler Morten Mulbjerg lidt beskedent.

Med en omsætning i 2015 på 95 mio. kroner inklusive moms ligger det 21 år gamle varehus på tredjepladsen i kæden, hvad omsætning angår.

- Jeg vil selvfølgelig gerne have, at vi ligger i den gode ende, smiler butiksbestyreren og erkender, at når man er vestjyde, render man ikke rundt med armene oppe over hovedet, bare fordi det går godt.

- Det handler blandt andet om at have en butik, der altid ser pæn ud, forklarer han butikkens vækst.

[caption id="attachment_49495" align="aligncenter" width="5284"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Lige på den anden side af Åboulevarden, der er den gennemgående gade gennem stationsbyen med godt 4000 indbyggere, ligger den konkurrerende familieejede kæde Løvbjergs varehus, og én kilometer derfra, tættere på byens centrum, ligger en netop renoveret Dagli’Brugs.

Aldi og Fakta, der var naboer til de to store lavprisvarehuse, har begge givet op inden for de seneste fem år.

Bestyrerne har udvalgt de vigtigste værdier

Lige inden for døren til varehuset bydes kunderne velkommen af frugt- og grøntafdelingen, hvor grønne asparges, fennikel, bananer, små bøtter med blåbær og agurker, ligesom resten af afdelingens varer, ligger i sirlige rækker, som havde ingen kunder rørt dem.

- Vi har to medarbejdere i afdelingen, der hele tiden sørger for, at afdelingen ser pæn ud. Den er jo det første, som vores kunder møder, og førstehåndsindtrykket er meget vigtigt, siger Morten Mulbjerg, der har i alt 45 ansatte - de 17 er på fuldtid, mens resten er timelønnede.

[caption id="attachment_49499" align="aligncenter" width="5892"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Det kan da godt være en udfordring, at få alle til at forstå, at butikken skal være pæn og rydelig. Men det er min opgave at opdrage mine medarbejdere i ABC Lavpris-kulturen. De faste skifter vi ikke ud så tit, så det gælder mest de unge, siger Morten Mulbjerg og tilføjer, at det er afgørende, at de nøgleansvarlige er gode til at kommunikere kædens værdier videre, når han ikke selv er i butikken.

- Den sidste time, inden vi lukker, hjælpes alle med at trimme hele butikken, så den ser godt ud, når vi åbner dagen efter, siger han.

Sammen med resten af kædens bestyrere har han for nogle år siden nedfældet de fem vigtigste værdier, som kæden gerne vil være kendt for.

- De siger blandt andet, at vi som personale skal behandle hinanden ordentligt – tale til hinanden – og ikke om hinanden. Men mindst lige så vigtigt er vores omgang med kunderne. Vi skal altid hilse på vores kunder, når vi møder dem i butikken – anerkende, at de er der – og har kunden lyst, skal vi tage en snak med hende. Gerne med lidt humor. Og så er vi altid troværdige. Jeg lærer mine medarbejdere, at når en kunde eksempelvis spørger efter en kampagnevare, hun ikke kan finde, er det ikke nok at sige, at den er udsolgt. I stedet skal medarbejderen finde ud af, om – og hvornår – vi får den igen, siger Morten Mulbjerg.

Ny lederuddannelse

Han har ligesom sine bestyrerkolleger i kæden og alle souschefer været igennem kædens første lederuddannelse, der er skabt i samarbejde med ZBC i Næstved. Et forløb, der har strakt sig over et år med internatskurser på skolen og en tre dages studietur i London.

- Jeg fik en masse værktøjer, som jeg kan bruge i mit daglige arbejde som leder. Det vigtigste, jeg fik ud af det, var den DISC-profil, som vi alle fik lavet. Den gav mig samtidig et værktøj til at finde ud af, hvilken personlighedstype hver enkelt af mine medarbejdere er. Det gør, at jeg kan forstå, hvorfor de reagerer, som de gør i en given situation – og hvordan jeg skal handle over for den enkelte, forklarer Morten Mulbjerg, der født og opvokset i Tarm.

- Jeg begyndte faktisk at arbejde i butikken allerede i 1998. Da var jeg 14 år og fik jobbet som flaskedreng. Siden begyndte jeg på Skjern Handelsskole og kom i lære her i butikken. Jeg vidste, at jeg i ABC ville få en hverdag, som var forskellig fra dag til dag, og så er her altid tempo på, fortæller Morten Mulbjerg.

Da han havde aftjent sin værnepligt kom han tilbage som ansvarlig for frugt og grønt.

- Siden blev jeg souschef, og for knap seks år siden blev jeg bestyrer, fortæller Morten Mulbjerg, der ikke har planer om at søge til andre kæder.

rep_ABC Lavpris Tarm_hkh (27)

Stor frihed

- Jeg kan godt lide kædens værdier, og så synes jeg, at vi har stor frihed. Godt nok er kædens koncept ret fast – og det samme er sortimentet, men vi skal hele tiden aktivere varerne, så vi får dem solgt. Beslutter vores kølemand - eventuelt sammen med den frugt- og grøntansvarlige - at vi skal have et pizzatema, er det deres opgave at bestille den mængde varer, de mener, at vi kan sælge, og så udstille varerne, så de sælger. Kundestrømmen har vi. Vores opgave er at få kunderne til at fylde varer i vognen, siger Morten Mulbjerg.

De fastansatte har deres områder og bestiller selv varer hjem.

- Det kan være en udfordring i forbindelse med helligdagene, når vi har lukket, men så sparrer vi med hinanden, siger han.

Bestyrerne sparrer også med hinanden og med hovedkontoret. Hver måned mødes de til et kombineret information- og videndelingsmøde – og fire gange om året mødes de 13 bestyrere for at give hinanden gode råd.

- Som den lille kæde, vi er, er vi tæt på hinanden og på ledelsen, og vi er meget opmærksomme på den interne kommunikation – og på at lære af hinanden, siger Morten Mulberg.

Opdateret 10. nov 2020