Butikkerne vil booste kontaktløs betaling

3. mar 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Henrik Denman

Danskerne skal for alvor til at bruge kontaktløs betaling i dagligvarebutikkerne. En ny kampagne i detailhandlen skal få det stigende antal danskere, der har kontaktløse betalingskort, til at bruge den nye teknologi.

Både forbrugerne og butikkerne har fordel af at gå over til kontaktløs betaling, siger Jeppe Juul-Andersen, senior vice president og ansvarlig for Dankort i Nets.

– Fordelen for både forbrugere og butikker er, at det går hurtigere at få betalt for indkøbet. Butikken kan så koncentrere sig om at give en god kundeoplevelse, siger han.

Kontaktløs betaling oplever i dag voksende popularitet. I november blev der gennemført lidt over en halv mio. kontaktløse transaktioner med Dankort, i februar var tallet steget til godt 1,8 mio. transaktioner.

Der er dog lang vej op til brugen af det traditionelle Dankort, som i januar 2016 var på ca. 95 mio. transaktioner.

Ny kampagne

Kampagnen gennemføres i uge 9 og 10 med tv-reklamer og skiltning i butikkerne. Det er især dagligvarehandlen, der deltager i kampagnen. Alle dagligvarekæder deltager undtagen Aldi.

Jeppe Juul-Andersen siger, at Nets og handlen vil få de 1,3 mio. danskere, der har et kontaktløst Dankort, til at bruge det kontaktløse betalingssystem.

– Jeg tror, at når man har prøvet det, så vil man blive ved med at bruge det. Nu har vi sammen med butikkerne aftalt, at vi slår et fælles slag for at få flere til at prøve det. Det er i høj grad, når man står i situationen i butikken, at man lige skal mindes om det.

Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet PlusCon, en af Danmarks førende eksperter i kortbetalinger, ser positivt på udviklingen og den nye kampagne:

– Det er interessant, at så mange af de store kæder nu går så voldsomt ind for kontaktløse kort. Det undrer mig ikke, for det er en god idé for dem, men det interessante er, at de nu for alvor siger det til kunderne, så kunderne ved, at de er velkomne til at betale kontaktløst i butikkerne. Det nye er, at en stor del af detailhandlen nu går samlet ud og siger, at vi vil det her. Så kommer der transaktioner.

Opdateret 10. nov 2020