Butikker tror på salgsfremgang
Halvdelen af de danske detailhandlere forventer en fremgang i omsætningen. De tror dog ikke på, at en stigning i salget vil udmønte sig i ansættelse af flere butiksansatte.
Det er konklusionen på den nye Detailhandlens konjunkturanalyse fra Dansk Erhverv. Markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv tager tallene som udtryk for, at detailhandlen har brugt kriseårene til at skære forretningen til, så alt overflødigt er fjernet og omkostninger tilpasset de nye markedsvilkår.
– Butikkerne er i stand til at optage en større omsætning med den kapacitet, de har i dag. Man kan også sige, at det nuværende produktionsapparat i detailhandlen er væsentligt større end omsætningen er.
Konjunkturanalysen viser, at mens halvdelen af detailvirksomhederne forudser fremgang i salget, er forventningerne noget mere afdæmpede til udviklingen i beskæftigelsen og investeringerne.
Forskelle
Henrik Hyltoft tilføjer, at der dog er flere mekanismer under det overordnede billede.
– De store, veldrevne kæder har konstant fokus på at tilpasse omkostningerne, og de har skåret ind og står i dag med veltrimmede virksomheder. De kan nemt optage en øget omsætning, uden at de skal ansætte flere. Selvstændige detailhandlere består i mange tilfælde kun af mand-kone, og de har ikke kunnet skære yderligere ind.
– Der sker samtidig en forskydning over mod e-handlen, hvor omsætningen pr. medarbejder er højere end i de fysiske butikker.
– Selv om man ikke kan se det ud af tallene tror jeg, at de detailhandlere, der også har aktiviteter på nettet, er dem, der er mest optimistiske, siger Henrik Hyltoft.
– Der er stadig en stor usikkerhed i detailhandlen. I modsætning til tidligere svinger omsætningen meget fra måned til måned, og forbrugsmønstrene er ikke til at forudsige, siger Henrik Hyltoft.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Detailhandlen har svært ved at blive klog på forbrugerne, som løsner for pengepungen den ene måned for at lukke af for forbruget den næste.
Foto: Helle-Karin Helstrand