Butikker bliver bedre til at styre madspild

25. feb 2016 -
This describes the image
| Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Skrevet af: Henrik Denman

Landets første butik med overskudsmad, Wefood, er netop åbnet i København. Forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad hilser initiativet velkommen, men peger samtidig på, at der samtidig vil være forhold, der kan true den nye butikstype.

Det siger Selina Juul fra Stop Spild Af Mad til Dansk Handelsblad. Hun synes, at det er spændende, at kampen mod madspild nu er blevet så stærk i Danmark, at der åbner en butik kun med salg af overskudsmad.

– Vi skal blot huske, at driften af denne butik kræver kontinuerligt madspild. Den største trussel for WeFood butikken er, at supermarkeder og fødevarevirksomheder bliver så gode til at mindske eget madspild, at der til sidst ikke bliver meget madspild at hente for WeFood. Og noget tyder på, at det går den vej: Supermarkeder bliver bedre til at få solgt deres varer og sælge datovarer til nedsatte priser i stedet for at smide maden ud. Fødevarevirksomheder sætter større og større fokus på madspild. Madspild i Danmark er generelt mindsket med 25 pct. de seneste fem år – og det er en positiv udvikling.

250 butikker

Selina Juul følger også den udvikling i fødevarehandlen, som Wefood kan resultere i:

– Hvordan vil det påvirke den danske detailhandel, når Folkekirkens Nødhjælps planlagte 250 butikker skyder op i hele landet? Vil mange foretrække at handle ind i WeFood for at spare 70 pct. i stedet for at gå hen til den lokale Fakta, Netto eller Rema? For mad er ikke just genbrugstøj – mad er noget, som mennesker skal have hver dag, og at spare 70 pct. på sine hverdags madindkøb er da ret attraktivt, siger Selina Juul.

Hun forudser, at nogle forbrugere vil bruge WeFood-butikken som en supplementsbutik, ligesom når man besøger hylden med datovarer i et lokalt supermarked, inden man går videre og køber resten et andet sted.

 

 

 

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020