Bondesympati bremser ny mælkekrig

23. maj 2016 -
This describes the image
|| Illustration: Ulrik Samsøe Figen|Foto: Dansk Supermarked|Foto: Dansk Retur System/Lars Aarø. Fokus

 

Det er så sandelig blevet nye tider.

For første gang i mere end 10 år har et prisfald på mælk i discountkæden Aldis butikker ikke spredt sig som en steppebrand til resten af dagligvarehandelen.

Man kan vælge at se den ændrede situation som det endelige bevis på, at pris her otte år efter finanskrisens udbrud har måttet afgive tronen som den enevældige konge af handelen med ret til at diktere dagsordenen.

Skal man svinge sig højt op, kunne det ligne det, man kalder et paradigmeskifte.

På den anden side bør man bestemt heller ikke være blind for, at det også er meget sjovere for kæderne at sælge mælken for 4,95 kr. per liter end at matche Aldis 3,95 kr. For markedet som helhed betyder det en forskel på et trecifret millionbeløb på årsbasis.

Mejerigiganten Arla, der leverer langt hovedparten af den billige mælk, der bliver solgt her i landet, har aldrig haft lyst til at bidrage til priskrige i handelen ved at slå af på sin pris over for kæderne.

Og da slet ikke nu, hvor Arlas ejere, mælkebønderne, er presset helt i knæ med de laveste afregningspriser siden 2009, overproduktion og stor gæld.

Dansk mælk mod tysk

Hvis ikke en af de største aktører i markedet har skiftet mening i mellemtiden, koster den billigste mælk altså nu en kr. mindre i Aldi, end den gør i Lidl, Netto og alle de øvrige kæder. Sådan en forskel har vi ikke set før mellem discountkæderne - i ret lang tid af gangen.

Det kan blive interessant at følge, om Aldi rent faktisk vinder terræn i markedet på at være billigere på en signalvare som mælk. Hvis den effekt på nogen måde kan isoleres. Den gennemsnitlige Aldi-kunde er næppe en, der straffer kæden for at prioritere prisfald over støtte-markeringer, selv om eksempelvis organisationer som Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse fører kampagne mod at gøre mælken så billig.

Når Dansk Supermarked, som har den finansielle styrke til reelt at bestemme, hvor priserne skal ligge, nu undlader at sænke dem, sker det med henvisning til, at det handler om to forskellige produkter.

Mælken i Netto, Føtex og Bilka er dansk, mens Aldis kommer fra et tysk mejeri.

Det er nok et åbent spørgsmål, hvor mange der ville kunne udpege den danske mælk i en blindtest - men viljen i befolkningen til at støtte trængte danske landmænd er større end andre ideelle formål, bakket godt op af et solidt lobbyarbejde fra landbrugets side.

Aldi dropper annoncerne

Det er muligt, at prisen på mælk dermed bliver en helt særlig afvigelse fra den almindelige markedslogik, men hvis pris generelt viser sig at være på retur som allervigtigste parameter for beslutninger i mange kæder, handler rigtigt meget nu i stedet om positionering.

I så fald er der også gode chancer for mere medvind på cykelstien til Coop og topchef Peter Høgsteds madagenda.

Men mest bemærkelsesværdigt i hele forløbet er det måske, at den anden internationale discountgigant på det danske marked, Lidl, ikke skygger ærkerivalen Aldis mælkepriser denne gang - fordi Lidl også melder sig på det ’dansk mælk’-begejstrede hold.

- Vi sælger udelukkende dansk friskmælk i vores butikker, fordi det er det kunderne vil have. Derfor har vi valgt ikke at reagere på Aldis prissænkning, siger Lidls kommunikationschef Rikke Brandes.

Rema 1000 scorede sidste år point på at komme først med en støttemodel, der i stedet for et prisfald på mælken tilgodeså landmændene med 50 øre per liter. Et træk, som mange britiske kæder har praktiseret i flere omgange, og som Remas danske konkurrenter hurtigt gjorde meget for at underminere og/eller kopiere på forskellig vis.

I Aldi ved man også godt, at det på nuværende tidspunkt er kontroversielt at sænke prisen på netop mælk, når producenterne, mælkebønderne, er under et uhørt pres.

Det er grunden til, at kæden denne gang har valgt at droppe de store annoncer i landsdækkende dagblade, som tidligere har skudt mælke-prisfaldene af sted.

- Vi er godt klar over, at prissætningen på mælk er et meget sensibelt emne, hvorfor vi denne gang har valgt en mere tilbageholdende ageren, forklarer Thomas Bang, som er vicedirektør for indkøb i Aldi Danmark.

I Aldis pressemeddelelse om prisfaldet i maj fralagde man sig også grundigt et medansvar for de rekordlave mælkepriser på verdensmarkedet. Ifølge Aldi skyldes de en overproduktion som er en følge af, at EU afskaffede sit kvotesystem sidste år.

Opdateret 10. nov 2020