Bladsalget falder i kiosken
To ugeblade, en pose slik og en cola. Den ”kundekurv” kender rigtigt mange kiosk- og nærbutikejere.
Men digitaliseringen får ikke mindst de unge til at læse mere på mobilen – og mindre i trykte medier, ligesom de sociale medier formentlig dækker en del af det behov, som ugebladene traditionelt har dækket.
Antallet af læsere, der kaster sig over de trykte ugeblade, falder, og det mærker kioskejerne også.
Købmand i Nærkøb i Lunderskov og formand for NærKøb-kæden Mogens Nielsen oplever selv et fald.
Ikke mindst magasiner, men han hører også fra medlemmerne af nærbutikkæden, at de sælger færre ugeblade.
- Det er ikke mindst specialblade, jeg sælger færre af i min egen butik. Jeg har en del ældre kunder, der køber ugeblade. Andre er ramt hårdere, og nogle har meldt bladene hel ud af sortiment, siger Mogens Nielsen.
Han mener, at forlagenes tilbud er med til at ødelægge salget i kioskerne.
- Når man kan få ti blade sendt hjem på adressen til en meget lav pris, køber man dem selvfølgelig ikke i kiosken, og så mister vi også det salg, der fulgte med bladkøbet, siger han.
Ifølge ”Læsertal fra Index Danmark/Gallup 4. kvartal 2017 plus 1. kvartal 2018” sammenlignet med samme periode året før er der sket et fald i antallet af læsere af ni af de mest gængse ugeblade som Familie Journalen, Billedbladet og Se & Hør på mere end 7 pct.
Her & Nu har dog oplevet en stigning på 2 pct.