Bilka-medarbejdere skal hente energibesparelser

27. sep 2016 -
This describes the image
Bilka Hundige
Skrevet af: Søren Tougaard

Igennem tekniske investeringer har Dansk Supermarked formået at reducere energiforbruget med mere end 10 procent over en årrække. Hos Dansk Supermarked mener man dog, at der kan hentes endnu flere besparelser, hvis koncernen får medarbejderne til at trække i samme retning og gjort dem mere energibevidste på jobbet.

Derfor har Bilka netop skudt en intern energisparekampagne i gang, der sigter på at ændre medarbejderes uheldige energivaner.

- Vores forbrug stiger, hvis vi ikke har fokus på energiforbruget. Derfor går vi ind og kører en kampagne på adfærd, hvor alle medarbejdere i Bilka skal være aktive og bidrage til et lavere forbrug. Vi kan komme rigtig langt bare ved at huske at lukke og slukke, inden vi går hjem, siger Lars C. Christensen, energiansvarlig i Dansk Supermarked.

Realistisk mål

Inden udrulningen til samtlige varehuse og A-Z i Hjørring har Bilka kørt pilotprojekt i Viborg og Herning. Og forventningerne til de samlede besparelser er høje.

- Vi forventer minimum 3 pct. besparelse. Vores medarbejdere har travlt og har selvfølgelig også andet end energiforbruget at tænke på. Derfor mener vi, at 3 pct. er et realistisk mål. Og tager de deres nye vaner med hjem i deres egne boliger, er det bare et ekstra plus, siger Lars C. Christensen, der fortæller, at Dansk Supermarked inden kampagnen har fået rådgivning fra Aura Energi. Dansk Supermarkeds energiansvarlige ønsker ikke at oplyse om Bilkas samlede energiforbrug, men han vil gerne fortælle, at der venter en klækkelig energibesparelse i kroner og øre, hvis Bilka kommer i mål med kampagnens målsætning. - Det vil betyde langt over en million kilowatttimer i besparelse. En besparelse, der går lige ned på bundlinjen og kan bruges til nye energirigtige projekter, siger han. Lars C. Christensen fortæller, at kampagnen ikke blot løber året ud, men også fortsætter gennem hele 2017, hvor der måned for måned vil blive udsendt en status på, hvilket varehus, der klarer sig bedst i den interne konkurrence.

Og for at motivere medarbejderne yderligere venter der præmier i form af en pølsevogn, isbil eller pandekagevogn til de tre varehuse, der formår at skrue mest ned for energiforbruget i de kommende tre måneder.

Dansk Supermarked har også planer om en lignende kampagne i samtlige Føtex-varehuse fra nytår.

Opdateret 10. nov 2020