Bestil en medarbejder via nettet

30. okt 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

At finde den rette bager, slagter eller butiksassistent til butikken kan nogle gange være en udfordring. Men det lokale Jobcenter kender de ledige og deres kvalifikationer, og nu tilbyder 29 af landets kommuner, at butikken blot kan sende ønskerne til en ny medarbejder digitalt via Jobnet for Arbejdsgivere.

Herefter modtager butikken en række forslag med beskrivelse af de lediges kompetencer i et cv.

Jobnet for Arbejdsgivere kan eksempelvis hjælpe, når der er det, som Arbejdsmarkedsstyrelsen kalder et ”paradoks”. Det betyder, at der er kvalificeret arbejdskraft i området, mens der samtidig er arbejdsgivere, der leder efter medarbejdere.

Paradoks for butiksassistenter
Styrelsen opdaterer løbende udbud og efterspørgsel på arbejdskraft på Arbejdsmarkedsbalancen, og den viser, at der i øjeblikket er et ”paradoks” for butiksassistenter i hovedstadsområdet, på Fyn og i Østjylland, mens der i resten af landet er ”gode jobmuligheder”. Det betyder, at der er få ledige.

Ifølge Arbejdsmarkedsbalancen er der lige nu mangel på bagere og bagermestre i Nord- og Vestjylland, mens der i resten af landet er ”gode jobmuligheder”.

For detailslagtere og slagtermestrenes vedkommende er der gode jobmuligheder i hele landet, mens der er mangel på butikschefer i Vestjylland og gode jobmuligheder i resten af landet.

En bestilling af en eller flere medarbejdere kaldes i systemet for en ”jobordre”, og virksomheden kan hele tiden følge jobordren på Jobnet for Arbejdsgivere og kommunikere med jobcentret om rekrutteringsbehovet.

Målet er, at alle landets 98 kommuner skal tilbyde denne mulighed inden årets udgang.

Opdateret 10. nov 2020