Ansæt med samfundsansvar – det er godt for forretningen
Står det til det store flertal af unge mellem 24 og 34 år, er det ikke nok for virksomhederne at tjene penge. De skal også skabe arbejdspladser, sikre de ansatte et godt arbejdsmiljø og påvirke samfund og miljø positivt.
Det viser en international undersøgelse, som revisionsfirmaet Deloitte offentliggjorde sidste år. 10.000 unge har deltaget i undersøgelsen, og det er især de unge - fremtidens arbejdsmarked - der efterlyser virksomheder, som giver noget tilbage til samfundet.
- Det er en tendens, som virkelig er slået igennem de seneste par år. FN’s Verdensmål har også været med til at gøre det tydeligt, at politikere, virksomheder og borgere alle har et ansvar for at skabe en bæredygtig udvikling og gøre en forskel. Derfor er det attraktivt for rigtig mange mennesker at arbejde for en virksomhed, der tager et socialt ansvar, siger Ea Nielsen, kommunikationschef i Cabi med mange års erfaring med CSR og branding.
Hun peger på, at virksomhedernes sociale ansvar er blevet en tendens, som har fået fat i den brede befolkning.
- Når vi ser store supermarkedskæder, som udfaser æg fra burhøns og plasticbestik eller begrænser madspild, så er det ikke bare et spørgsmål om branding. Det handler simpelthen om, at de skal være der, hvor forbrugerne er, ellers risikerer de at blive valgt fra, siger Ea Nielsen.
Bedre samarbejde mellem virksomheder og jobcentre
Alle typer virksomheder bør derfor ifølge udviklingschef i Cabi, Ella Petersen, overveje, hvordan de kan tage et samfundsansvar. En oplagt mulighed er at rekruttere medarbejdere blandt mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Det er samtidig også med til at indfri FN’s Verdensmål 8 – Anstændige job og økonomisk vækst.
- I Danmark har vi en årelang tradition for at ansætte mennesker, der skal have en hånd med fra start. Og vi bliver bedre og bedre til det. De seneste år har vist, at det sagtens kan lade sig gøre at finde opgaver i detailhandlen på tre, fem eller ti timer om ugen. På den måde er der mennesker, som får tilknytning til en arbejdsplads. For nogle mennesker er dette et trin frem mod fuldtidsansættelse og for andre er arbejdsevnen kun til få timer om ugen. Det kan blandt andet lade sig gøre, fordi samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre bliver bedre og bedre, siger Ella Petersen.
At hjælpe mennesker gennem et job i f.eks. grøntafdelingen tre formiddage om ugen har som regel også en positiv effekt på butikkens medarbejdere, fordi det giver mening at hjælpe andre. Det har stor værdi og kan være med til at øge arbejdsglæden. Medarbejdere bliver stolte af at være på en arbejdsplads, der er i stand til at ansætte mennesker, som måske har et fysisk handicap, en psykisk lidelse eller er tidligere straffet.
Butikslederen skal investere tid og energi
- Men at tage imod mennesker, der måske har været væk fra arbejdsmarkedet i flere år, kan kræve tid og energi på den korte bane. Det skal man indstille sig på, og derfor skal man som virksomhed og leder overveje, hvor man bedst kan gøre en forskel. Har vi ressourcerne til at løfte opgaven? Samtidig skal butikschefen overveje, hvor den ledige kan gøre en forskel for virksomheden. Er det for eksempel ved at løse småopgaver, som i dag løses af medarbejdere, der kunne bruge deres faglighed til at styrke indtjening eller sætte nye initiativer i gang?, siger Ella Petersen.
Forbrugere og medarbejdere foretrækker butikker og brands, som tager et samfundsansvar. Det kan også ske ved at rekruttere fra kanten af arbejdsmarkedet Potentialet er stort, og derfor har Cabi udviklet et værktøj til identificering af opgaver, som kan løses på få timer også af medarbejdere uden arbejdserfaring fra f. eks.detailhandlen.
Cabi har samlet et tema om alternativ rekruttering: https://www.cabiweb.dk/temaer/socialt-ansvar-og-csr/alternativ-rekruttering/
Skrevet af af Jakob Rom Johansen, Cabi