Analyse: Amazons indtog vil ændre danskernes forbrug drastisk

6. dec 2018 -
This describes the image
| Illustration: Ulrik Samsøe Figen |
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvor lang tid der går, før Amazon etablerer sig i Danmark med eget distributionscenter, er endnu uvist, men når det først sker, vil det drastisk påvirke den måde, danskerne handler ind på.

Det viser en omfattende forbrugerundersøgelse Retail Buying Study 2018, udarbejdet af mediebureauet IUM, der har foretaget mere end 50.000 interviews i 11 europæiske lande, herunder Danmark.

I undersøgelsen har man kort og godt spurgt forbrugerne, hvor de har foretaget deres seneste køb, og her svarer 75 pct. af de danske forbrugere, at de har foretaget deres seneste indkøb i en fysisk butik, mens 25 pct. angiver online.

Tilsvarende er det 56 pct. af forbrugerne på tværs af de fem europæiske lande Tyskland, Storbritannien, Frankrig, Italien og Spanien, hvor Amazon i dag er veletableret med egne distributionscentre, der angiver en fysisk butik som sidste shoppested, mens 44 pct. angiver en onlinebutik.

- På Amazon Nord (Tyskland/Storbritannien) er det næsten 50/50, så der forsvinder rigtig mange kunder fra de fysiske butikker og over i online på Amazon-markederne. Det er et tal, som bør giv stof til eftertanke, pointerer Jan Sørensen, strategisk direktør i IUM Danmark, om udviklingen.

Grund til bekymring

Herhjemme er de forbrugere, der udelukkende finder inspiration i de fysiske butikker og afslutter købet her, faldet fra mere end 50 pct. for syv år siden til at udgøre 34 pct. i dag.

Og netop de forbrugere, som betegnes 'store shoppere' i undersøgelsen, vil falde kraftigt, når Amazon først er veletableret på et marked, understreger IUM.

F.eks. er det blot 23 pct. af forbrugerne i Storbritannien og Tyskland, hvor Amazon har været i 20 år, der udelukkende har fundet inspiration og afsluttet deres seneste indkøb i en fysisk butik, viser undersøgelsen.

Her er 41 pct. af de britiske og tyske forbrugerne til gengæld rendyrkede onlineshoppere, som alene har fundet inspiration på nettet og handlet online.

- 23 pct. af kunderne på Amazon-markederne siger, at de kommer ind fra gaden og handler i dag. Hvis jeg var ejer af en butik, som bare satsede på, at der kom kundestrøm ind fra gaden, vil jeg være ret nervøs for den udvikling, fortæller Jan Sørensen.

Fokus på webrooming

Den største forbrugergruppe i Danmark er nu hverken de rene butiks- eller onlineshoppere ifølge undersøgelsen, men derimod 'webroomers', der henter inspiration online, men køber varen i en fysisk butik.

42 pct. af de danske forbrugere handler ind på denne måde, mens det tilsvarende tal for Amazon Nord-markedet er 33 pct.

Når webrooming ligger på et lavere niveau i Tyskland og Storbritannien kontra i Danmark, skyldtes det ikke mindst, at forbrugerne på Amazon Nord-markederne kan få varen leveret hurtigt via deres Amazon Prime-medlemskab.

Og netop webrooming er som retailer værd at fokusere på, understreger Jan Sørensen med henvisning til forbrugsudviklingen på Amazon Nord-markederne.

- Ser vi på onlinehandel, ligger kurvestørrelsen på indeks 87. Så det kan godt være, der flytter rigtig meget handel med over online, men det er ikke der, retailerne kommer til at tjene de fleste penge. For kigger vi på webrooming, ligger kurvestørrelsen på indeks 132. Så kan man formå at inspirere digitalt og få kunderne ned i butikken, bruger kunderne flere penge, lyder opfordringen fra Jan Sørensen.

Læs også: Analyse: Amazon vinder nonfood-kampen

Opdateret 10. nov 2020