Aldis omdømme svagest af ti dagligvarekæder - trods fremgang
Analyser af Aldis omdømme og brand blandt danske forbrugere er normalvis ikke noget, der spreder højt humør på hovedkontoret i Albertslund.
I år vækker Deloitte og Calibers omdømmeanalyse for 2018 blandt 100 danske virksomheder dog også glæde hos Aldi Danmark.
Ganske vist er Aldi placeret som nummer 70 og er dermed den af ti dagligvarekæder på listen, som forbrugerne synes mindst om og har lavest tillid til. Men i årets sidste kvartal steg Aldis score næstmest af samtlige 100 virksomheder på omdømme-listen.
Og set isoleret for 4. kvartal rakte Aldis fremgang til en placering som nummer 44, lige i slipstrømmen på Meny, Lidl og Magasin du Nord.
- Det er enormt positivt, at vi går frem. Især var udviklingen i 4. kvartal stærk set med udgangspunkt i Aldis position. Forbrugerne skal ændre opfattelse af os. Det er væsentligt, men vi er langt fra i mål, siger Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør i Aldi Danmark med ansvar for CSR, marketing og kommunikation, om analyseresultatet.
Læs også: Aldi iværksætter ny trainee-uddannelse
Omfattende plan
Ifølge vicedirektøren har Aldi allerede iværksat meget for at ændre forbrugernes opfattelse af kæden. Det er blandt andet sket gennem moderniseringer i hele butiksnettet, der inkluderer nyt interiør og kasselinjer.
Aldi er dog endnu langt fra målstregen i den største revitaliseringsplan til dato herhjemme. Den omfatter ca. 150 butikker, som enten skal opføres på nye beliggenheder, udvides eller ombygges.
- Vi er meget bevidste omkring vores udfordringer, og vi ved godt, at vi skal kæmpe hele vejen rundt for at vinde en større kurvestørrelse og flere kunder. Derfor er det også rigtig positivt, at der er en god udvikling i vores omdømme, siger Thomas Hedegaard Bang.