Aldi flerdobler britisk butiksmål
Hvad der efter sigende var for svær en opgave for Netto i Storbritannien, ser den tyske discountgigant Aldi ikke ud til at have problemer med:
Etablering af discountbutikker i massiv skala.
Aldi har nemlig skruet voldsomt op for ambitionerne, hvad angår målet for antal butikker i landet på den anden side af Nordsøen.
I februar åbnede Aldi butik nummer 700, og hidtil har målet ifølge branchebladet The Grocer lydt på 1000 butikker i 2022.
Men det bliver nu løftet betydeligt.
- Vi vil være oppe på 1000 butikker i god tid før 2022. Det kan jeg sige med absolut sikkerhed. Vi har 700 butikker nu og yderligere 300 butikker i bøgerne med alle godkendelser på plads. Og der er 600 byer, hvor vi ikke har butikker i dag, men sagtens kunne have to, tre eller fire butikker, siger Aldis britiske topchef, Matthew Barnes til The Grocer.
Han siger, at Aldi kan åbne en butik for hver 25-30.000 indbyggere i landet. Med en befolkning på 65 mio. svarer det ifølge bladets beregninger på op til 2600 britiske Aldi’er.
Kurs mod en markedsandel på 25 pct.
Aldis væksttempo er forrygende for et modent marked som det britiske, og kædens markedsandel stiger for hver ny måling, der bliver offentliggjort.
Den seneste fra Kantar viser en andel på 6,9 pct. - efter en fremgang på tæt på 1 procentpoint på et år.
Ganger man den op, så den svarer til 2600 butikker, ligner det alt andet lige en markedsandel på over 25 pct. - tæt på, hvad markedsleder Tesco har i dag.
Senest har Aldi solgt 21 pct. mere i påsken, end kæden gjorde året før. Den bølge har man tænkt sig at ride videre på, så langt det overhovedet kan lade sig gøre.
- Appetitten på Aldis forretning er større nu end nogensinde før, så vil vi tillade os selv at løbe tør for muligheder? Absolut ikke! Den eneste del af regnestykket, der kan svigte, er hvis kunderne mister forelskelsen i os. Men det vil vi simpelt hen ikke lade ske, siger Matthew Barnes.