2019 blev et udfordrende år for Mars i Danmark
Fødevaregiganten Mars danske datterselskab er en stabil overskudsforretning, der hvert år genererer et overskud på den rigtige side af 60 mio. kr.
Sådan var det også i 2019, hvor de senere års fremgang i toplinjen imidlertid er blevet afløst af et mindre fald i omsætningen på 15 mio. kr., der nu lyder på 468,6 mio. kr. i Danmark.
Mars Danmark sælger koncernens produkter, der primært består af is, chokolade, slik, tyggegummi og dyrfoder, og her oplevede virksomheden især udfordringer inden for den sidste kategori.
"2019 var et udfordrende år for virksomheden, da vi så fald i alle segmenter sammenlignet med 2018. Selvom det lykkedes os at øge vores bruttosalg med 1,3 pct. var dette ikke nok til at øge nettoomsætningen primært på grund af markedsudfordringer inden for Petcare-segmentet", står der i ledelsesberetningen.
For at kompensere for det faldende salg, skruede Mars Danmark ned for markedsføringen, hvilket virksomheden selv angiver som hovedårsagen til, at bruttofortjeneste blot faldt 0,7 pct. sammenlignet med 2018 til lige over 197 mio. kr.
Venter nedgang i convenience-salget
Adm. direktør Anette Zeipel står i spidsen for Mars Danmark, der ved årets udgang talte 138 medarbejdere. Og selskabets adm. direktør samt bestyrelsesformanden Adrian Comaneci venter et nyt udfordrende år efter en god start på 2020.
"Vi havde et godt første kvartal, hvor vil leverede en solid salgsvækst, men dette er ikke forventet vil fortsætte, da markedet hurtigt er forandret som følge af Covid-19 situationen. Vi forventer, dette vil påvirke salget af de fleste af vores chokolade og tyggegummi-produkter, og at vi vil se et fald i convenience med en omsætning og indtjening på linje med 2019", skriver ledelsen i årsregnskabet.