Udspil fra Nemlig.com skal løse konflikt i København

Nemlig.Com 17. sep 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Nemlig.com stifter, medejer og direktør Stefan Plenge Foto: Nemlig.com
  • Den månedlange konflikt mellem Nemlig.com og Københavns Kommune nærmer sig muligvis en løsning. Nemlig.com tilbyder en løsning, som imødekommer kommunens krav

På et møde mellem Københavns Kommune og Intervare - der er 100 pct. ejer af Nemlig.com - har onlinesupermarkedet tilbudt en løsning på den månedlange konflikt, som opfylder kommunens krav til levering af dagligvarer til ældre og udsatte.

Konkret betyder det, at chaufførerne, der bringer varerne ud, skal være ansatte i de transportvirksomheder, der håndterer udbringningen. Intervares brug af eksterne transportvirksomheder har kastet kritik af sig, da kommunen mener, at arbejdsklausulen også skal omfatte ejerne af de transportvirksomheder, som Intervare i dag har faste aftaler med, om at køre dagligvarer ud til kommunens borgere.

Det lover onlinesupermarkedet nu at rette op på, fremgår det af en pressemeddelelse.

- Vi har stået stejlt over for hinanden de seneste måneder. Men vi har nu i Intervare besluttet, at vi lægger vores distribution i København om, så det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer. Disse transportvirksomheder vil så have ansat chauffører, som kan forestå udbringningen af dagligvarerne til Købehavns Kommunes ældre og udsatte, siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.

Forventningen er, at den nye løsning hurtigst muligt kan sættes i drift.

- Med denne løsning får Københavns Kommune den løsning, som de selv har efterspurgt - altså ansatte chauffører, der er omfattet af arbejdsklausulen. Vi har et stærkt ønske om at finde en løsning. Derfor har vi nu fremlagt dette løsningsforslag og håber dermed, at konflikten kan bilægges, siger Mikkel Pilemand.

Kontrakten mellem Intervare og Københavns Kommune har en årlig værdi på 5 mio. kr., og Intervare har 2100 ud af 2700 kunder. Kontrakten udløber 30. april 2022. Intervares samlede omsætning lå i 2019 på 107 mio. kr.

Risikerede smitte

Konflikten mellem Intervare og Kommunen spidsede til, da det kom frem at chauffører under Intervare skulle have bragt varer ud til ældre og udsatte borgere på trods af, at de var smittede med corona.

Københavns Kommune har tidligere interviewet otte chauffører, der bringer varer ud til de ældre, om deres arbejdsvilkår. Ifølge en aktindsigt, som DR fik, fortalte chauffører flere, at de var taget på arbejdet, selvom de var syge og testet positive med covid-19.

Begrundelsen for at arbejde er under sygdom var angiveligt, at en chauffør ifølge aftalen med Intervare skal betale en bod på 8000 kr. per dag for fravær. Penge, der skal dække en afløser. 

Hos Nemlig.com er håbet nu, at samarbejdet kan fortsætte, mens parterne når til enighed om de tilbageværende uenigheder - blandt andet, hvad angår arbejdsklausulens grænser.

- Vi og vores rådgivere er som sagt stærkt uenige i den juridiske vurdering, som er foretaget af Københavns Kommunes embedsfolk, og derfor mener vi heller ikke, at arbejdsklausulen er brudt, hvilket igen gør, at vi blandt andet ikke kan anerkende det tilbagebetalingskrav, som Københavns Kommune er kommet med. Vi foreslår derfor, at vi får en domstolsafgørelse i forhold til disse spørgsmål, og vi så fortsætter samarbejdet i det nye setup med chauffører, som er ansat i de enkelte transportvirksomheder, siger Mikkel Pilemand.

Opdateret 17. sep 2021