Løvbjerg er gået online med frokost og festmad ud af huset

Løvbjerg 29. jan 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Slagter- delikatesse har høj prioritet i Løvbjerg-kæden  Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • En øget satsning på slagter-delikatesseafdelingerne har styrket den jyske kæde, hvis omsætning steg med 18 pct. i 2020

Danskerne lægger flere penge i dagligvarebutikkerne, mens spisestederne er corona-lukkede, og det smitter af på tallene i alle dagligvarekæder - således også i den privatejede, jyske supermarkedskæde Løvbjerg.

Kæden nåede i 2020 en omsætning i sine 15 butikker på godt 1,2 mia. kr. plus moms, og det er en vækst på 17,9 pct. i forhold til 2019.

- Alle butikker har oplevet vækst, men der er forskel fra område til område. Butikken i Fredericia ligger i top med en vækst på over 30 pct. Det skyldes også, men ikke kun, et øget salg af grænsehandelsvarer, mens grænsen var lukket, siger adm. direktør for kæden siden 2014 Jesper Due.

I 2019 havde kæden et overskud på 10 mio. kr. Hvad det ligger på i 2020, vil Due først fortælle, når regnskabet er fremlagt og godkendt i bestyrelsen.

- Men bundlinjen følger pænt med omsætningsvæksten, og alle vores produktionsafdelinger tjener penge, siger han.

Januar byder på markant vækst

Det er ikke kun corona-pandemien, der har æren for Løvbjergs markante fremgang sidste år.

- Mit bud er, at en tredjedel af vores fremgang skyldes pandemien, mens resten kan tilskrives vores egne tiltag. Vi er nået langt med modernisering af vores butikker, og så har vi øget satsningen på vores slagterafdelingerne og ikke mindst synligheden af vores slagtere og delikatessefolk, siger Jesper Due.

Han tør ikke komme med et bud på, hvordan årets omsætning vil udvikle sig.

- Vi lå med indekstal tæt på 110 i januar 2020, før corona-pandemien satte ind, og januar i år lægger vi yderligere 20 pct. oveni. Men hvad der sker, når landet igen lukkes op, er meget svært at forudsige, siger Jesper Due.

Han satser dog på, at de 15 butikker som minimum kan bevare den nuværende omsætning. Baggrunden er ikke mindst den fortsatte satsning på slagter-delikatesse.

13 ud af 15 butikker har i dag sin egen produktionsafdeling, og målet er, at der så vidt mulig skal være en bemandet afdeling med synlig produktion i alle butikker.

Take away fra alle butikker

Opgraderingen af produktionsafdelingerne giver Løvbjerg nye muligheder, og i dag lancerer kæden take away i alle butikker. Det betyder, at kunderne kan bestille og betale en lang række frokostretter og selskabsretter som blandt andet tapas og ostebord via kædens website for at hente varerne senere i butikken.

- Vi testede muligheden i tre butikker det meste af 2020, og kunderne har taget godt imod tilbuddet, siger Jesper Due og tilføjer, at kæden ved en fejl fik sendt nyhedsbrev ud til kunderne om den nye mulighed, før alle butikker var tilføjet på websitet.

- Inden for et kvarter havde fire kunder henvendt sig for at høre, hvorfor det ikke var muligt at bestille i deres lokale butik, smiler Jesper Due.

Lige nu er udvalget ens i alle butikker, men på længere sigt kan butikkerne variere efter efterspørgsel. Der vil også komme flere tilbud med tiden. Jesper Due udelukker ikke varme retter.

- Der er masser af muligheder - også for at man kan tilføje muligheden for at købe fersk kød. Men vi er ikke der, hvor vi vil tilbyde bestil og hent fra hele butikken, siger Jesper Due.

Elektroniske hyldeforkanter

Muligheden for at bestille og betale på nettet er en del af den digitale udvikling, som kæden har indledt. En anden del er, at alle butikker har fået elektroniske hyldeforkanter.

- Det er en stor investering, ellers havde vi gjort det for længst. De elektroniske hyldeforkanter sparer i hver butik næsten en medarbejder, hvis ressourcer kan bruges til andre ting. Derudover øger det vores kundeservice, da det sikrer, at der er overensstemmelse mellem prisen på hylden og den, der bliver slået ind i kassen, siger Jesper Due og tilføjer, at de nye hyldeforkanter også giver nye muligheder i markedsføringen.

- Det vil fremover være væsentlig nemmere, hvis vi f.eks. vil sætte en stor mængde varer ned med 25 pct. i et mindre tidsrum. Det er ikke noget, vi vil gøre tit - og slet ikke under corona, for det trækker mange i butikken - men muligheden er der, siger Jesper Due.

Medarbejderapp til alle

Den digitale udvikling har også forbedret muligheden for at kommunikere med alle kædens 1000 medarbejdere.

-  Vi har fået en medarbejderapp, som alle medarbejdere har. Via den kan vi hurtigt kommunikere information ud til alle. Vores købmænd har været dygtige til at kommunikere nyt ud under corona-pandemien, men det er klart, at det går hurtigere, når informationen ikke skal gennem flere led, siger Jesper Due.

I appen kan medarbejderne finde deres arbejdsplan, ligesom information om varer som eksempelvis, hvornår en forsinket varer kommer, og hvor en varer skal bestilles, kan tjekkes via appen.

- Det betyder, at en medarbejder kan finde oplysningerne, mens han eller hun står ved en kunde ude i butikken, siger direktøren.

Appen bruges til generel vidensdeling, og målet er, at der også skal ligge undervisningsprogrammer. Afhængig af hvilken placering, en medarbejder har i kæden, kan vedkommende følge med i butikkernes nøgletal.

- Den passer enormt godt ind vores ledelsesform "frihed under ansvar", da den giver medarbejderne et godt redskab til at udnytte den frihed, siger Jesper Due.

Han udelukker ikke, at han på et tidspunkt vil tale til medarbejderne via en video på appen.

- Nogle gange er det bedre med en video end at skrive til folk, siger han.

 

Opdateret 2. jun 2021