Lidl dropper tilbudsavisen i hovedstaden

Lidl 8. feb 2022 -
This describes the image
Foto: Lidl
  • Efter seks ugers test i 2021 har discountkæden Lidl valgt at droppe den trykte tilbudsavis i København. Resten af landet skal følge efter på længere sigt

Når københavnerne fremover vil have tjek på, hvad den tyskejede discountkæde Lidl har på tilbud, skal de åbne pc’en eller tjekke Lidl-appen på mobilen.

Lidl har nemlig efter seks ugers test i 2021 besluttet, at kæden ikke længere sender den trykte tilbudsavis ud i København.

- Vi har længe haft et ønske om at fjerne tilbudsaviserne. Testen er forløbet over al forventning, og vi har derfor trykket på knappen og kan offentliggøre, at tilbudsavisen ikke længere bliver sendt ud til alle københavnske kunder. Det gælder allerede fra denne uge, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.

- Der er selvfølgelig mange overvejelser i spil bag så stor en beslutning. Danskerne har i mange år været vant til at modtage ugentlige tilbud fra dagligvarekæderne direkte i postkassen. Vi ser dog, at flere og flere vælger den trykte tilbudsavis fra og i stedet for bruger digitale løsninger som vores kundeapp Lidl-Plus. Det er vi glade for – og derfor er vi også trygge ved beslutningen, selvom vi naturligvis også fremover følger udviklingen og kundernes reaktion nøje, siger Stratmann.

På ugentlig basis drejer det sig om mere end 162.000 tilbudsaviser.

Der vil dog fortsat være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der specifikt har bedt om at få tilbudsavisen fra Lidl, stadig kan få den omdelt.

 

Også i resten af landet

På længere sigt er planen også at udfase den trykte tilbudsavis i resten af Danmark. I første omgang har dagligvarekæden valgt at gøre den trykte udgave af tilbudsavisen 11 pct. mindre.

- Vores beslutning sker selvfølgelig også på baggrund af det klimamæssige aftryk, som de trykte tilbudsaviser afgiver, samt økonomien i at trykke og distribuere dem. Det vigtigste for os er dog, at alle vores gode tilbud stadig finder vej til vores mange kunder, hvilket i stigende grad sker digitalt. Vi ser i den kommende tid derfor også ind i muligheden for at droppe tilbudsavisen i resten af landet, men det kræver flere tests, så det sker i det rette tempo. Det er stadig nyt land for os, da den trykte tilbudsavis i mange år har været den direkte indgang til de danske forbrugere, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl. 

Netto har netop meddelt, at forbrugerne i næste uge ikke vil modtage den trykte tilbudsavis, med mindre de specifikt har sagt ja via Nej Tak+-ordningen.

Coops Dagli’Brugskæde stoppede for to år siden med at sende kædens tilbuds avis ud på tryk.

Coop ønsker en lovgivning mod trykte tilbudsaviser.

- Som det er nu, holder vi (i dagligvarebranchen, red.) hinanden i et hårdt jerngreb. Konkurrencelovgivningen gør, at det ikke en gang er nok, hvis vi kunne blive enige med Salling Group om at skippe de trykte aviser. Derfor lad 2023 være året, hvor de bliver forbudt ved lov, siger Per Thau til Dagligvarehandlen.

Opdateret 9. feb 2022