Stærkt år for Carlsberg
2018 blev på alle parametre et godt år for bryggerigiganten Carlsberg Group.
Nettoomsætningen steg med 3 pct., takket være en formidabel europæisk sommer og stor fremgang på det asiatiske marked, og i alt formåede Carlsberg Group at løfte omsætningen til 62,5 mia. kr.
Bryggerikoncernens absolut stærkeste brands, Tuborg og Carlsberg, havde en volumenvækst på henholdsvis 10 og 5 pct., mens ølbrands som belgiske Grimbergen og franske 1664 Blanc oplevede en volumenvækst på 14 og 49 pct.
Samtidig oplyser Carlsberg Group en volumenfremgang på 26 pct. inden for specialøl og 33 pct. inden for salget af alkoholfri øl.
- Vi har leveret et sæt stærke resultater for 2018. I tråd med vores ambitioner i SAIL’22 accelererede vi toplinjevækst, forbedrede margener, leverede et stærkt cash flow og reducerede gæld yderligere. Samtidig investerede vi betydelige ressourcer i vores brands og øvrige aktiviteter, og vi fortsætter med at målrette vækst og profitforbedring i de kommende år, siger Cees ’t Hart, adm. direktør i Carlsberg Group.
Asien trækker fremgang
Det er især det asiatiske marked, der trækker Carlsberg Groups fremgang.
Her steg nettoomsætningen med mere end 11 pct. til 15,3 mia. kr. efter stor vækst i blandt andet Kina og Indien, hvor volumenvæksten steg henholdsvis 8 og 19 pct.
På Carlsbergs mest modne marked i Vesteuropa steg nettoomsætningen med 435 mio. kr. til i alt ca. 36,2 mia. kr., hvilket især kan tilskrives den varme sommer.
Derimod faldt omsætningen marginalt med 145 mio. kr på det østeuropæiske marked, hvor nettoomsætningen blev ca. 10,8 mia. kr. i 2018.