Salget af plantedrikke stryger i vejret
Mens mælk år for år taber volumen i Danmark, går det anderledes fremad for kategorien plantebaserede drikke.
De seneste to år målt til og med uge 40 2019 er salget af plantedrikke vokset med 83,5 mio. kr. svarende til hele 74 pct., viser tal fra analysevirksomheden Nielsen. Det gør plantedrikke til den mest fremgangsrige fødevarekategori i dansk dagligvarehandel.
- Vi har gennem 2019 set høje vækstrater på de veganske alternativer inden for især mælkesubstitutter samt ferske og frosne færdigretter. Og vi kan se fra vores Health Trends-rapport, at det igen er hovedstadsregionen, der går forrest, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.
Endnu udgør salget af plantedrikke dog kun ca. 3 pct. af salget af komælk herhjemme.
Også inden for helt andre typer af drikkevarer, nemlig spiritus og vin, finder man to andre absolutte vækstkategorier i dansk dagligvarehandel. Således er gin-salget steget med hele 62 pct. over den to- årige periode, mens omsætningen af rosévin er steget med 48 pct., viser tallene fra Nielsen.
Målt i kroner svarer det til en fremgang på henholdsvis 111 mio. kr. og 81 mio. kr.
Og noget tyder på, at rosevin ved flere lejligheder erstatter rødvinen, når danskerne skal nyde et glas til maden.
I hvert fald fortsætter salget af rødvinen med at falde, som det er sket siden 2013.
- Vi ser meget innovation inden for alkoholiske drikkevarer. Danskerne søger inspiration og variation. Det ser vi især inden for øl og gin, fortæller Rasmus Sarauw-Nielsen.
Nemme løsninger bliver personlige
Danskernes køb af færdigretter bliver ved med at stige. Over de seneste to år er salget af færdigretter med grøntsager steget med næsten 30 pct., mens færdigretter, der inde- holder andet end kød og grønt, f.eks. pastaretter, er steget med ca. 46 pct.
- Vi har gennem de sidste ti år set en efterspørgsel inden for convenience-løsninger, og gennem de sidste fem år er udbuddet fulgt med efterspørgslen, hvilket tydeligt kan ses i de høje vækstrater inden for færdigretter. Danskerne bruger mindre og mindre tid på at lave aftensmad og efterspørger derfor produkter, der kan løse opgaven med at få aftensmaden på bordet hurtigt. Her er en unik mulighed for både leverandører og retailere til at gentænke løsninger og udvikle nye kategorier, siger Rasmus Sarauw-Nielsen.
Han mener, at danskerne om fem-ti år vil efterspørge personaliserede løsninger, som giver forslag til aftensmaden baseret på præferencer.
- Det vil altså være et krav, at jeg som retailer - eller måske leverandør, hvis jeg har en direct to consumer-løsning – ved, om familien Hansen er til spaghetti, thai eller traditionel dansk mad, og om det skal være med kød eller vegansk. De vindende aktører i daglig- varebranchen bliver derfor dem, der nu begynder at eksperimentere med teknologier som Machine Learning, kunstig intelligens, Augmented og Virtual Reality.
- Det lyder måske som noget fra en science-fiction film, og det bliver bestemt også en udfordring for de danske retailere og leverandører at følge med udviklingsmæssigt i forhold til de større europæiske og globale konkurrenter. Det er ikke sikkert, at det er den rette strategi at være first mover her, men det udgør omvendt også en kæmpe risiko, hvis du ikke er klar til den digitale transformation som pågår nu, siger Rasmus Sarauw-Nielsen.