Royal Unibrew sparker til væksten
-
Bryggeriets ebit-resultat steg med 22 pct. i første halvår, hvor effektiviseringer og opkøb drev forretningen op. Koncernen opjusterer forventningerne for hele året.
Det er svært at være utilfreds med en fremgang i driftsresultatet på imponerende 22 pct. for første halvår, når man samtidig har øget toplinjen med 1,2 mia. kr. i forhold til sidste år.
Over hele linjen kan Royal Unibrews topchef Lars Jensen notere vækst i halvårsregnskabet, hvor omsætningen er steget med 20 pct. til ca. 7,4 mia. kr. som følge af højere priser og en volumentilgang på 1,8 mio. hektoliter efter opkøb og en mindre organisk vækst på 3 pct. til i alt 8,4 mio. hektoliter.
Resultat før skat blev forbedret med 101 mio. kr. til 704 mio. kr.
Koncernens halvårsresultat og udsigter på den korte bane får nu Royal Unibrew til at opjustere forventningerne for hele året.
- Jeg er meget glad for, at vi formåede at skabe positiv organisk vækst i volumener, nettoomsætning og især EBIT i andet kvartal af 2024. Fortsat stærk kommerciel eksekvering og store innovationer gør, at vi har rigtig godt momentum i vores vigtigste mærker på tværs af alle vores markeder. Organisationen gør et godt stykke arbejde for at sikre højere lønsomhed i vores forretning på trods af dårligt vejr, og andet kvartal er et bevis på, at vi er på rette vej. Det er derfor også baseret på et solidt første halvår, at vi specificerer vores forventninger til organisk EBIT vækst for 2024, hvor vi nu forventer 14-19 pct. organisk EBIT vækst i forhold til tidligere 9-19 pct. organisk EBIT-vækst, siger adm. direktør Lars Jensen.
Opkøb bag fremgang
Opkøbene af Vrumona og San Giorgio blev afsluttet i 2023 og bidrog således uorganisk til de rapporterede tal for 2. og 1. kvartal 2024. I 1. halvår 2024 var det samlede uorganiske bidrag på ca. 1,6 mio. hektoliter, nettoomsætning på 844 mio. kr. og EBIT på 45 mio. kr., oplyser koncernen.
- Integrationerne i Norge, Holland og Italien forløber som planlagt. Vi har skruet op for produktionen i Vrumona og San Giorgio i løbet af første halvår, og det har øget servicen til vores kunder og bidraget med effektiviseringer gennem en mere optimal udnyttelse af produktionskapaciteten, siger Lars Jensen.
Aftalen med PepsiCo om at påtage sig produktion, salg og distribution af deres drikkevareportefølje i Belgien og Luxembourg forventer bryggeriet at begynde i dette efterår.
Ved præsentationen af halvårsregnskabet opjusterer Royal Unibrew nu forventningerne for hele året til en nettoomsætning på mindst 15 mia. kr., heraf en fjerdedel af nettoomsætningen fra Belgien og Luxembourg.
Dette er baseret på en flad underliggende volumenudvikling og en positiv pris/mix, der fører til en lav-til-midt-encifret procentuel organisk vækst i nettoomsætningen, lyder det.