Plantebaseret pålæg fylder fortsat under 1 pct. af kategorien
Tre år er gået, siden Tulip Food Company lancerede de første plantebaserede pålægstyper. Dertil kommer pålægstyper, hvor en del af kødet er erstattet af grøntsager. Begge dele under mærket Den Grønne Slagter.
- Vi er en fødevarevirksomhed, og det giver mening for os at være der, hvor forbrugeren er. Vi sidder i dag på 60 pct. af det såkaldte veggie-marked inden for pålæg, og markedet vokser støt. Men det udgør fortsat kun mellem en halv og én pct. af det samlede pålægsmarked, siger Mette Schacht Færch, der er marketingdirektør i Danish Crown Foods, som Tulip Food Company hedder i dag.
I januar i år sendte virksomheden en postej på markedet, og lige efter sommerferien kom det seneste skud på stammen, et alternativ til bacon. Det hedder lige nu veggie-bacon, men et nyt navn er på vej.
- Det skabte forvirring, at vi kalder produktet bacon, siger Mette Schacht Færch, der dog ikke vil afsløre det endelige navn for produktet.
Hun vil heller ikke fortælle, hvilke andre nye produkter slagteriet har på vej.
- Vi tror på, at danskerne vil fortsætte med at spise kød, og flæskestegen, leverpostejen og frankfurteren går aldrig af mode. Men teoretisk set er der ingen grænse for, hvad man kan forsøge sig med af plantebaserede alternativer. Vores mål er, at ingredienslisten i produkterne er så kort som mulig, men det afgørende er, at smagen er god, og forbrugeren får en god spiseoplevelse, siger Mette Schacht Færch.
Hun tilføjer, at de plantebaserede produkter også tæller i slagterigigantens ambitiøse bæredygtighedsstrategi.