Orkla lægger trecifret millioninvestering i danske pølsehorn
Den koldingbaserede fødevareproducent Easyfood tager nu hul på et nyt kapitel i virksomhedens historie. Majoritetsejer Orkla investerer nemlig et større trecifret millionbeløb i virksomheden, som skal bruges til at udbygge fabrikken med en tredje produktionslinje udelukkende dedikeret til pølsehorn.
Den nye linje vil dermed lette trykket på fabrikkens to eksisterende produktionslinjer, som i stedet skal bruges til at udvikle nye produkter og udbygge virksomhedens eksisterende succes med bagværk til udlandet.
Det fortæller adm. direktør i Easyfood, Flemming Paasch, til Dansk Handelsblad.
- Der er tale om den største investering i Easyfoods historie - og den er også af en anseelig størrelse i Orkla-regi, lyder det fra Flemming Paasch om millioninvesteringen fra majoritetsejer Orkla.
Innovativ kapacitet
Den tredje produktionslinje, som efter planen skal stå klar inden udgangen af 2022, skal udelukkende producere pølsehorn, der med tiden har udviklet sig til et af Easyfoods bedst sælgende produkter.
Det betyder, at fabrikkens eksisterende linje 1 og 2 fremover kan fokusere på at udbygge og innovere produktionen af virksomhedens satsning på kanelprodukter til udenlandske markeder.
- Den internationale vækst kommer blandt andet fra coffeeshop-segmentet, hvor det største produkt er bløddejsbaserede snegle med kanel. De er perfekte til den slags butikker, idet de er nemme at håndtere og kan forberedes uden behovet for faguddannet personale, lyder det fra Flemming Paasch.
Easyfood øgede i 2019 omsætningen med 5 pct., så den landede på 326 mio. kr. med et resultat på 15,2 mio. kr. efter skat, hvilket er en tilbagegang på små 3 pct.
Coronakrisen har dog betydet, at virksomheden har måtte vinke farvel til 16 ansatte, mens det også får betydning for regnskabet, lyder det fra direktøren.
Easyfood samarbejder blandt andet med internationale giganter som McDonalds, Starbucks, Tchibo og Albert Heijn To Go.