Marcipankongen med lille fremgang

Leverandører 5. jul 2023 -
This describes the image
Foto: Odense Marcipan
  • Effektiviseringer og stram snor i omkostningerne sikrer Orkla-ejede Odense Marcipan mindre fremgang trods turbulens år. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Orkla-selskabet Odense Marcipan Group har netop fremlagt regnskab, der udviser fremgang trods et år med udfordringer i form af øgede råvarepriser og voksende energi- og distributionsomkostninger.

Nettoomsætningen steg til 553 mio. kr. mod 534 mio. kr. i 2021, mens årets resultat lød på 52 mio. kr. mod 51 mio. kr. året før. Det gav en samlet overskudsgrad på 11,8 pct. mod 11,4 i 2021.

- Vi er meget tilfredse med resultatet for 2022, da det har været et regnskabsår med mange udefrakommende udfordringer, f.eks. stigende råvare-, energi- og distributionspriser. Vi kommer stærkt ud af året takket være vores dygtige medarbejdere, der har ydet en stor og dygtig indsats, samt et vedvarende fokus på at effektivisere og holde omkostningerne nede, forklarer adm. direktør Niels S. Søgaard, Odense Marcipan.

Odense Marcipan Group har i de senere år investeret massivt i automatisering, optimering af produktionskapaciteten og en udvidelse af kapaciteten. I 2021 investerede virksomheden således 34 mio. kr., og i 2022 godt 30 mio. kr.

Investeringerne er en forudsætning for at kunne fortsætte væksten og fastholde en skarp konkurrencekraft gennem løbende effektiviseringer.

Fire forretningsben skal sikre fremgang

Odense Marcipan Group er verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Firmaet er repræsenteret på alle markeder, hvor marcipan anvendes, og Odense er det største mærke i de skandinaviske lande.

Odense-produkterne sælges til bagerier, foodservice, industri og dagligvaremarkedet, og produkterne bliver i stort omfang anvendt i nydelsesmiddelindustrien af mange førende kage -og konfektureproducenter.

Odense Marcipan Group består desuden af Bæchs Conditori, som leverer kager og desserter på frost, og Igos, som producerer marmelader og frugtfyld samt den svenske kageproducent Frödinge.

Sidstnævnte blev en del af virksomheden i 2020, og datterselskaberne Bæchs Conditori og Igos blev fusioneret ind i Odense Marcipan i 2021.

Målet var at styrke positionen inden for frosne kager og desserter i Skandinavien, og den mission er lykkedes, lyder det. 

- Vores produkter er efterspurgte, og forretningsmæssigt står vi i dag på fire stærke ben. Det match vi har af virksomheder, gør os robuste. Det er fundamentet for en stærk position i Skandinavien og en række andre lande og er et afsæt til at udvide vores eksportforretning til nye markeder og kunder fremad, forklarer Niels S. Søgaard.

Odense Marcipan Group har positive forventninger til 2023 med et overskud i omegnen af 50 - 55 mio. kr. 

Odense Marcipan Group er en del af porteføljeselskabet Orkla Food Ingredients, som ejes af den norske Orkla-koncern.

Opdateret 5. jul 2023