Madspildsapp vil have producenter ind i kampen mod madspild

Leverandører 24. jun 2021 -
This describes the image
Landechef Heidi Boye, Too Good To Go. Foto: Too Good To Go
  • Too Good To Go er en populær app til at hjælpe restauranter og butikker med overskudsmad

Skrevet af: Henrik Denman

Mange taler om madspild – og stadig flere gør noget ved problemet.

En af de mest udbredte løsninger i dag er madspildsappen Too Good To Go, som alene i Danmark har over 2,2 mio. brugere.

Hver dag bliver stadig mere overskudsmad på restauranter og i dagligvarebutikker reddet fra at blive smidt ud og bliver i stedet solgt til lave priser via madspildsappen.

Too Good To Go ønsker at få endnu flere parter med i bekæmpelsen af madspild, så nu bliver opgaven at få flere producenter og leverandører til at tilbyde overskudsmad til forbrugerne til billige priser.

– Vi har nu meget fokus på producenterne og foodservice, siger Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go i Danmark.

– Vi kan se, at der er meget madspild i disse sektorer. Vi kan også se, at de har svært ved at komme af med det, så ofte bliver det brugt til f.eks. foder. Vi har den holdning, at når en vare har været gennem en forædlingsproces, så skal den ikke tilbage som foder. Vi vil gerne hjælpe til med at finde nogle metoder, så den mad, der bliver lavet til mennesker, også ender hos forbrugerne. Det er en stor opgave, for der ligger meget mad derude, siger Heidi Boye.

– Blandt producenter og i foodservice har vi bare inden for det sidste halve år mødt en positiv forståelse for, at vi skal komme madspild til livs. Det fokus var der ikke for år tilbage. Mit håb og ønske er, at også restauranterne begynder at sende krav tilbage om, at de leverandører og grossister, de handler hos, har et madspildsfokus og en strategi, der gør, at de tager fat på madspild. Jeg kan i dag se, at det går den vej.

Overskudsmad

Too Good To Go blev startet af fem unge iværksættere – drevet af et ønske om, at mad ikke skal gå til spilde.

Idéen opstod, da de var sammen på buffetrestaurant og blev vidner til, hvor meget mad der blev smidt ud.

Resultatet blev konceptet Too Good To Go, der blev sat i verden for at bekæmpe madspild. I centrum for konceptet står madspildsappen Too Good To Go, der blev lanceret i 2016. I appen kan brugerne få tilbud på lykkeposer og -bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, cafeer, bagerier, kantiner og producenter.

“Mit håb og ønske er, at også restauranterne begynder at sende krav tilbage om, at de leverandører og grossister, de handler hos, har et madspildsfokus. ”

Too Good To Go har sideløbende gjort en indsats for at øge viden om madspild. Siden sommeren 2019 har Heidi Boye været landechef i Danmark med ansvar for 25 medarbejdere.

– Restaurationsbranchen har siden starten været hele fundamentet for appen, og det var også her, at vi fik nogle af de første partnere. Ser vi bare på restaurantbranchen, har vi mange af de store restaurantkæder, men også mange enkeltstående restauranter som buffetrestauranter, a la carte restauranter og sushirestauranter. Too Good To Go får konstant nye restauranter som partnere, nogle af dem fordi de hører om konceptet, andre fordi To Good To Go laver opsøgende arbejde. Mange af dem, der henvender sig, er buffetrestauranter, der har mad i overskud, som de ikke ellers kan komme af med, når de lukker om aftenen. De får mulighed for at lægge bokse med overskudsmad i Too Good To Go-appen.

Appen har 2,2 mio. danske downloads, og de kan gå ind i appen og finde et måltid, som de kan hente i restauranten, når den lukker. – Mange af restauranterne har uddannede kokke ansat, som har en kærlighed til mad og til faget generelt. Så når man har stået og lavet lækker mad hele aftenen, så er det enormt demotiverende for en kok at smide mad ud i skraldespanden.

Øget bevidsthed

Heidi Boye siger, at Too Good To Go bare er en løsning ud af mange.

– Jo større bevidsthed vi får omkring madspild og forståelse for og holdninger til madspild, jo større chancer er der for, at vi kan få minimeret det, siger hun. I de par år, hun har stået i spidsen for firmaet i Danmark, har det udviklet sig meget.

– Det, der har imponeret mig mest, har været vores evne til at skabe nogle stærke samarbejder med markedet. Vi har fået et stærkt samarbejde med mange af de store dagligvarekæder og med nogle af de store restauranter. Vores evne til at få løftet madspildsagendaen sammen med nogle store partnere er virkelig eskaleret de seneste år.

– Vi har fokus på at afhjælpe alt det madspild. Et andet fokus er på kompetence- og uddannelsesdelen for at hjælpe husholdningerne. Vi bruger meget energi på at lave uddannelsesmateriale til skoler og lave madspildsskoler, som familier kan deltage i. Vi ved, at folk gerne vil gøre noget ved madspild, men mange synes at det er svært. – Der bliver også smidt meget mad ud hos producenter. Vi oplever til gengæld, at de er meget åbne, og vi har for alvor gang i dialogen med dem, siger Heidi Boye.

Læs den seneste udgave af foodservicemagasinet Food Pro

Opdateret 25. jun 2021