Grønt fokus sikrer bornholmsk bryghus bedre tal på bundlinjen

Leverandører 18. apr 2024 -
This describes the image
Svaneke Bryghus startede sin rejse i 2000.  Foto: Martin Thaulow, Good People
  • På Bornholm er CO2-neutralt øl vejen frem for bryghus. 

Svaneke bryghus øger sin omsætning med seks procent. Det står klart, efter bryghuset har leveret sit årsregnskab.

Bryghuset rundede i 2023 et årsregnskab på 1,25 mio. kr., og det er der ifølge dem selv en god forklaring på.

Et øget fokus på CO2-neutralitet har skabt awareness om brandet, og det afspejler sig i efterspørgslen fra blandt andet cafeer, barer og restauranter, der gerne ser de grønnere, innovative øl langet over disken.

Svaneke bryghus’ øl har siden 2021 været CO2-neutralt. En certificering udarbejdet af FORCE bliver hvert år revideret, og her er det i 2023, lykkedes dem at opnå en certificering på Scope 1 og 2. En certificering, der inkluderer en omfattende beregning af CO2-aftrykket, herunder direkte og indirekte forbrug som energiforbrug og transport.

- Det er en vigtig milepæl for Svaneke Bryghus, som arbejder engageret i at reducere sit miljøaftryk og bidrage til en bæredygtig fremtid – og samtidig forkæle forbrugeren med gode øloplevelser, siger Steen Jespersen, adm. direktør for Svaneke Bryghus.

Bryghuset har blandt andet skiftet deres bilpakke ud til elektriske biler som led i transformationen til et mere bæredygtigt bryghus.

Også fadølssalget er gået frem for det bornholmske bryghus, der er godt tilfredse med resultatet i et presset marked.

- Selvom vi agerer i et stærkt kompetitivt marked med et stort udvalg af øl, er det min fornemmelse, at mange forbrugere elsker at prøve nye varianter, men de kan også godt lide, noget velkendt. Og her har Svaneke Bryghus med en stærk og velkendt profil gennem mere end 20 år en konkurrencefordel, fortæller Steen Jespersen.

Allerede nu kigger Svaneke Bryghus ind i et 2024, hvor ordrebogen er større end på nuværende tidspunkt sidste år.

Opdateret 18. apr 2024