Fødevarebranchen har lagt klimamærke i graven

Leverandører 18. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Colourbox

I løbet af nogle måneder vil dagligvarebranchen være klar med gode råd til forbrugerne om, hvordan de køber ind og lever mest klimavenligt.

Det er i hvert fald målet i det partnerskab, som den samlede dagligvarehandel, Landbrug og Fødevarer, Økologisk Landsforening, DI Fødevarer, Kost- og Ernæringsforbundet, Danish Crown, Forbrugerrådet Tænk og klimaministeriet netop har indgået.

- Det er meget stærkt, at vi kan stå sammen i arbejdet. På den måde kan vi flytte noget og få sat klimaet i endnu højere grad på dagsordenen. Det påvirker ikke kun klimaet, men også sundheden at spise klimavenligt. Der er nemlig en fin sammenhæng mellem madpyramiden og det at tænke på klimaet, når kan køber ind, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese, der var med til mødet.

- Vi vil gerne meget hurtigt i arbejdstøjet, og fra Coop side byder vi ind med de ti klimaråd, som vi allerede har. Andre har helt sikkert også nogle, de vil byde ind med, siger Signe Frese.

Ministeren er fortrøstningsfuld

Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) kom til mødet med intentionen at skabe et egentligt klimamærke, men det afviste branchen.

- Det er alt for bureaukratisk med en mærkning, og det vil tage flere år, før en sådan kunne være klar. Forbrugerne efterspørger råd til at spise klimavenligt, og det skal vi reagere på nu. Det var også sådan vi fik flyttet økologien, siger Signe Frese.

Hun kan af gode grunde endnu ikke sige noget om, hvordan forbrugerne skal have de gode råd om klimavenlig kost serveret.

- Det kan være som skilte i butikken, i tilbudsaviserne eller måske via de digitale kanaler, vi har, siger hun.

Til trods for at det ikke blev til et egentligt klimamærke, er ministeren ifølge Ritzau fortrøstningsfuld. Han kalder det "historisk", at hele detailbranchen er samlet i et bredt partnerskab.

- Det er helt klart min oplevelse, at når det handler om at sikre en mere klimavenlig adfærd, så er en række af kæderne opmærksomme på, at vi er nødt til at skubbe konkurrencen til side, siger Lars Christian Lilleholt

Han håber, at både sundhedsområdet og miljø- og klimaområdet kan inddrages i arbejdet.

 

Opdateret 10. nov 2020