Faxe Kondi Appelsin vinder Årets Lancering 

Leverandører 14. mar 2024 -
This describes the image
Fra venstre: Mads Bo Nielsen, Client Director, NielsenIQ, Kasper Rygaard Truelsen, Senior Business Consultant, NielsenIQ, Rasmus Kobbersmed, Senior Brand Manager, Michala Svane, Marketingsdirektør, Royal Unibrew. Foto: MLDK Mærkevareleverandørerne
  • NielsenIQ kårer en appelsinsodavand fra Royal Unibrew som den mest succesfulde produktlancering i dagligvarehandelen i 2023

Faxe Kondi Appelsin blev lanceret med udgangen af januar sidste år. Siden har produktet med markante vækstrater øget light-andelen i segmentet betydeligt. 

- Innovation er en vigtig parameter for vækst i et presset dagligvaremarked. Tillykke til Royal Unibrew med en lancering, der både er innovativ og har vist flotte resultater i appelsinvands-kategorien, siger Mads Bo Nielsen, Client Director i NielsenIQ.

Med Faxe Kondi Appelsin har Royal Unibrew formået at vende op og ned på appelsinsegmentet fra at være drevet af sukkerholdige varianter til at være mere balanceret med en større vægt på light.

- Vi er meget stolte over at modtage denne pris, som anerkender det stærke samarbejde på tværs af afdelinger i Royal Unibrew. Ydermere har vi set væksten på Faxe Kondi Appelsin lægge sig på toppen, hvilket har bidraget til et rekordår for Faxe Kondi-brandet, siger  Rasmus Kobbersmed, senior brand manager Faxe Kondi.

NielsenIQs jury nominerede på baggrund af de faste kriterier fire lanceringer.

Ved siden af Royal Unibrews Faxe Kondi Appelsin blev følgende lanceringer udvalgt: Tuborg Classic 0,0 fra Carlsberg Danmark, Dun-let Tekstil Spray fra Colgate-Palmolive Cocio Delight fra Arla Foods.

Mavefornemmelse for markedet

Udover analyse af ScanTrack salgstallene hos NielsenIQ blev MLDK Mærkevareleverandørernes medlemmer bedt om at stemme på en vinder.

Lidt over halvdelen af stemmerne gik til Faxe Kondi Appelsin. Desuden blev Faxe Kondi Appelsin i undersøgelsen vurderet til at være det mest nyskabende af de fire produkter, og flertallet tror på, at produktet vil forblive på markedet i mindst tre år. 

Mærkevareleverandørernes medlemmerne blev også spurgt om deres begrundelser for at stemme på Faxe Kondi Appelsin som det mest nyskabende. Her blev produktet rost for at være en spændende udvidelse af et velkendt brand, at have opnået et imponerende kendskab på meget kort tid, og at produktet slet og ret smager godt.

Diplom og gavekort blev overrakt på Mærkevareleverandørernes Årstræf i går torsdag.

Udover æren vinder Royal Unibrew et gavekort på 100.000 kr, som kan bruges til NielsenIQ ScanTrack promotiondata. Med promotiondata kan Royal Unibrew få indblik i deres kampagneeffektivitet, som ikke mindst er vigtigt i Danmark, hvor forbrugerne jagter lave priser og kampagner.
 

Opdateret 15. mar 2024