Dragsbæk med rekordoverskud

Leverandører 10. jun 2024 -
This describes the image
Foto: Dragsbæk Gruppen
  • Producenten fra Thisted nærmer sig et overskud på 100 mio. kr. og har fordoblet bundlinjen på to år.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Dragsbæk har i årevis set et støt faldende salg i kerneproduktet margarine. Derfor har den gamle fødevareproducent fra Thisted ikke blot udvidet sine produktportefølje til at omfatte de nu mere efterspurgte blandingsprodukter under mærket Bakkedal. 

Dragsbæk har også styrket sine investeringer indenfor bæredygtige alternativer til mejerivarer. Her har Dragsbæk, der også ejer Naturli' Foods, især set en vækst i retailkunder i udlandet samt blandt andre fødevareproducenter. Og den forretningsmodel giver nu rekordresultat. 

Godt nok forblev Dragsbæks omsætning status quo på ca. 1,24 mia. kr., men resultatet tog endnu et stort skridt opad til 96,5 mio. kr. mod 73,2 mio. kr. året før. Det er en fremgang på 32 pct.

Dermed har Dragsbæk-koncernen på blot to år mere end fordoblet bundlinjen, der i 2021 var omkring 48 mio. kr.

Optimeret setup 

Den store resultatfremgang sker især efter, at Dragsbæk har optimeret driften og infrastrukturen i hele koncernen. Således er resultat før skat næsten fordoblet på et år til 101 mio. kr. mod lidt under 54 mio. kr. i 2022. 

Derfor er det heller ikke overraskende, at ledelsen finder årets resultat tilfredsstillende.

"Resultatforventningen for 2023 var et resultat før skat på ca. 85 mio.kr. Målsætningen blev opfyldt primært som følge af øget tonnage-salg, samt forbedret driftsresultat grundet optimering af infrastruktur i hele Dragsbæk-gruppen", lyder det i ledelsesberetningen anført af bestyrelsesformand Mogens Nielsen og adm. direktør Christian Munk. 

Dragsbæk har de seneste år investeret massivt i ny produktionskapacitet og øvrig infrastruktur. Investeringerne i koncernens selskaber har primært været relateret til at kunne tilbyde en produktportefølje, der opfylder kundernes målsætning om at reducere CO2-aftryk og leve op til SBTI-målsætningen (Science Based Target Initiative).

Dragsbæk-koncernen er i flere produktsegmenter markedsleder på mere bæredygtige alternativer, og satsningen har i regnskabsåret særligt ført til betydelig volumenvækst i produkter, der netop fungerer som erstatning for traditionelle mejerivarer.

Koncernen venter fortsat nedgang i volumen på margarine i størrelsesordenen 5-10 pct. om året. Derfor har Dragsbæk fokus på nye forretningsområder. 

- Det forventes dog, at den positive efterspørgsel efter mere bæredygtige alternativer til traditionelle mejerivarer vil opveje nedgangen i margarinemarkedet, og selskabet forventer således et positivt resultat før skat i niveauet 90-110 mio. kr. Der vil fremover blive fokuseret endnu mere på at udvikle produkter, der helt eller delvist kan erstatte traditionelle mejervarer, lyder det i ledelsesberetningen.  

 

 

 

Opdateret 10. jun 2024