Den nye onlinetrend på dagligvarer

Leverandører 9. nov 2020 -
This describes the image
Foto: Nielsen Retail
Skrevet af: Redaktionen

Den nye onlinetrend på dagligvarer E-handel med dagligvarer har endnu kun nået teenageårene rent udviklingsmæssigt, men corona-pandemien har givet både danskerne og retailerne det fornødne skub i ryggen.

Der bliver i høj grad købt ind til måltiderne, og børnefamilierne fylder en del med deres større husholdninger.

Inden for friske fødevarer står kategorier som frisk fisk, kartofler, fjerkræ og færdigretter med kød for en større del af salget i onlinekanalen, mens grøntsagsfærdigretter ligger lavt.

Mayonnaisesalater, friske bær og pølser ligger også lavt online ift. i de fysiske butikker. Indenfor kolonial ligger kategorier som havregryn, mysli, pastasauce, krydderier, knækbrød og tun højt online, mens snacks, chips, småkager og kosttilskud ligger lavt.

Tobak, konfekture og håndkøbsmedicin ligger også mindre online end det gør offline. Inden for mejeri fylder kategorier som blandingsprodukter Kærgården, margarine og skæreost mindre online end offline.

Omvendt ligger salget mælkesubstitutter, ryge- og hytteost, special gule oste, revet ost, smør og skyr relativt højere online. På drikkevarerne køber onlineshopperne mere danskvand, mousserende vin, juice, sodavand, gin, hvidvin og alkoholfrie øl, mens der bliver solgt relativt færre energidrikke, longdrinks med spiritus, bitter, vodka og øl med alkohol.

Sidst men ikke mindst har småbørnsfamilierne taget onlinekanalen til sig ved indkøb af bleer og babyprodukter, mens kategorier som hårfarve, deospray, barberblade, tandbørster, tamponer og menstruationsbind ligger relativt lavt. Hvordan ser fremtiden så ud? Frygten for corona ændrede indkøbsvanerne globalt set, og fik mange, der tidligere kun handlede offline, til også at handle online. Spørgsmålet er, hvad der skal til for at fastholde kunderne til at handle online, når corona-pandemien er overstået. Der er fire områder, som hver enkelt online-retailer skal fokusere på:

- Tid: Gør det hurtigt for forbrugerne at handle online og gør levering samme dag til en mulighed - Convenience: Sørg for at have det fulde sortiment, så kunderne kun skal handle ét sted, og vær stærke på de produkter som kunderne ikke selv vil “slæbe” hjem

- Availability: Bredt sortiment, lavt niveau af udsolgtsituationer. Hav indkøbslistefunktioner

- Værdi: Forbrugerne sammenligner priser, og de leder efter tilbud - også online.

Tilbudsjægere handler også online

Globalt ser vi også en ændring. Onlinehandel var tidligere fokuseret i de store byer med et fokus på nonfood-kategorier og services til forbrugere med høj indkomst. Nu ser vi et skifte i retning mod onlinelevering til mindre byer og landområder, vækst blandt lav- og mellemindkomst- segmenterne, nye SMS- og besked-løsninger, flere henter deres online-køb i butikker.

Samtidig sker der et skifte mod Direct to Consumer - altså leverandører, der springer detailledet over og handler direkte med forbrugerne. En anden interessant global ændring er, at de forbrugere, som er hårdest ramt af krisen økonomisk, i høj grad også går online nu. De stiller andre krav ift. pris, sortiment og tilbud, og der ligger formentlig et stort potentiale i at forstå og optimere de danske onlineretailere ift. dette segment - uden at kannibalisere for meget på de nuværende kunder.

Her kan individuelle tilbud være løsningen, men det kræver en specialisering inden for AI drevet kundekontakt.

Nielsen har siden uge 42 tracket onlinesalget hos Salling Group, Coop og Nemlig. com med historik tilbage til uge 22. Tal på onlinesalget opgives samlet for de tre aktører.

Opdateret 10. nov 2020