Dansk Handelsblad afslører vinderne af årets MLDK Awards
Først måtte MLDK Mærkevareleverandørerne på grund af coronapandemien aflyse det planlagte årstræf i marts. Senere blev også det webinar, der skulle erstatte det, sløjfet af samme årsag.
Men det betyder ikke, at dagligvarebranchen skal undvære den årlige uddeling af MLDK Awards.
I de kommende fire uger vil Dansk Handelsblad hver torsdag morgen i nyhedsbrevet afsløre, hvem der vinder i nedenstående kategorier.
Allerførst løfter vi sløret for, hvem der bliver ”Årets Retailer 2019”
Prisen går til en kæde, der har gjort sig særlig bemærket i forhold til innovation. Kæden kan have udmærket sig på forskellige måder. Det kan være med et nyt butikskoncept, en ny måde at tilgå forbrugerne på, en ny måde at samarbejde på eller noget helt fjerde.
De nominerede er: Netto, ABC Lavpris, Rema 1000 og Matas.
Senere præsenterer vi vinderne af nedenstående priser.
“Årets Lancering” uddeles af Nielsen for 20. gang. Prisen hylder de mest succesfulde produktlanceringer i dagligvarehandelen, som er lanceret i perioden oktober 2018 til september 2019. Det kan være spændende ”line-extensions” eller noget helt nyt på markedet.
De nominerede er: Arla Laktosefri Sødmælk, I Like Mix Haribo, Monster Mango Loco fra Carlsberg, Jordan Green Clean Tandbørste fra Orkla Care, Kims Ready-To-Dip fra Orkla Confectionery & Snacks.
”Årets Nyhed 2019 – Away From Home” gives til en leverandør, der succesfuldt har lanceret et produkt, et koncept eller anden løsning i 2019 målrettet foodservicemarkedet. Det kan være et nyt produkt, der i indhold og smag bidrager til en bedre brugeroplevelse, et produkt eller anden løsning, der bidrager til at reducere madspild eller mindsker ressourceforbruget ude i det enkelte køkken.
De nominerede er: The Happy Chicken Project fra Danpo, Gold & Green fra Santa Maria, Arla Pro Spray.
“Årets CSR Pris” uddeles for andet år i træk i bæredygtighedens tegn. Prisen som Årets CSR Mærkevareleverandør gives til en mærkevareleverandør, der har gjort en særlig indsats for at tage et mere socialt og bæredygtigt ansvar og vist vejen for den fælles rejse mod et mere bæredygtigt Danmark. Her er det den gode idé, en frisk og innovativ tilgang til bæredygtighed og viljen til at udfordre markedet, der tæller. Vigtigst af alt er, at initiativet er gjort med en grøn tanke.
De nominerede er: Arla Foods for sin nye klimaplan, Danish Crown for sit skifte af materiale i 55 mio. kødbakker, Procter & Gamble for sit arbejde med at fremme cirkulær økonomi gennem projektet HolyGrail