Coop og MLDK med fælles klimahjælp til mindre leverandører
-
Mindre og mellemstore virksomheder i dagligvarebranchen kan nu få hjælp til at leve op til de skærpede klimakrav.
Brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop er gået sammen og lancerer nu et klima-forløb, som kan hjælpe mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning.
I april i år stillede Coop som den første virksomhed krav til sine store leverandører, der leverer varer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi).
Det betyder, at firmaerne opretter metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen.
Nu tager Coop næste skridt og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører.
- Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Paris-aftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål, siger koncerndirektør Per Thau, Coop.
- Mere end halvdelen af vores medlemmer er allerede forpligtet i forhold til SBT, men det er typisk de største leverandører. For de mindre leverandører – og det vil i SBT-sammenhæng virksomheder med mindre end 500 medarbejdere, er et sådant håndholdt forløb som vi planlægger sammen med Coop, en oplagt mulighed for at komme i gang med SBT og samtidigt tage del i det netværk som der vil blive skabt med andre virksomheder, som er samme sted i deres klimaarbejde, siger CSR og Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK.
Ambitiøse klimamål
Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, man sælger. Coop skal inden 2025 reducere sit klima-påvirkning med 75 pct., og være klimapositiv i egen drift i 2030.
Langt størstedelen af den samlede klimapåvirkning sker udenfor Coops egen drift og den skal reduceres med omkring 20 pct. frem til 2030.