Carlsberg præsterer stærk toplinjevækst

Leverandører 4. feb 2022 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
  • Bryggerigigantens resultater i 2021 overgår resultaterne fra før corona. Driftsresultatet nærmer sig 11 mia. kr.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Carlsberg er om ikke ude af coronaens skygge, så i hvert fald stærkt på vej. I 2021 steg omsætningen med 13,8 pct. til 66,6 mia. kr. Målt i volumen steg salget med 9,3 pct. til 142,2 mio. hektoliter. 

Det sker blandt andet efter tocifrede volumenvækst til Tuborg (17 pct.), 1664 Blanc (24 pct.), håndbryg og specialøl (15 pct.) samt alkoholfri øl (17 pct.)

I alt steg driftsresultatet med 12 pct. til ca. 10,9 mia. kr., mens nettoresultatet steg med 14 pct. til 6,8 mia. kr. 

Carlsbergs topchef Cees 't Hart siger:

- Vi er meget tilfredse med koncernens 2021-resultater. Selvom vores forretning var markant påvirket af COVID-19, leverede vi stærk top- og bundlinjevækst og frie cash flow. Vores resultater i 2021 ligger et godt stykke over niveauet før pandemien i 2019.

- Koncernens finansielle situation er meget stærk, og vi er glade for at kunne meddele, at bestyrelsen anbefaler endnu en solid stigning i udbyttet for 2021 og et nyt aktietilbagekøbsprogram. De markant højere inputomkostninger og den fortsatte påvirkning af COVID-19 vil give udfordringer i 2022, men vi er godt forberedt. 

Ny strategi i samme spor

Carlsberg har præsenteret en ny strategi over de næste fem år, Sail'27. 

Med SAIL'27 er ambitionen en organisk omsætningsvækst på 3-5 pct. og en organisk vækst i driftsresultatet over omsætningsvæksten. 

- Med udgangspunkt i det stærke fundament af SAIL'22 og vores ambitioner for den næste strategiperiode er vi overbeviste om, at vi kan fortsætte vores bæredygtige langsigtede værdiskabelse, siger Carlsbergs topchef. 

Carlsberg forventer i 2022 en organisk vækst i driftsresultatet på 0-7 pct. 

- 2022 bliver endnu et udfordrende år. COVID-19 forventes at fortsætte med at påvirke vores markeder i forskellig grad. Samtidig vil vores forretning blive påvirket af betydelige stigninger i inputomkostningerne, som vi sigter mod at udligne i absolutte tal gennem højere omsætning/hl og fortsat tæt fokus på omkostninger, lyder forventningen fra bryggerigiganten. 

Opdateret 4. feb 2022