Carlsberg overgår forventningerne til første kvartal
Året er startet særdeles godt for Carlsberg, som kan se tilbage på et første kvartal, der overgik forventningerne.
Koncernomsætningen endte på 13,89 mia. kr. mod 12,7 mia. kr. i samme kvartal sidste år. Analytikerne havde ifølge Carlsberg spået en omsætning på 13,47 mia. kr.
Det er ikke mindst specialølsegmentet og det stigende udvalg af alkoholfrie øl, der hjælper på vej.
"Gruppens største ølmærke, Tuborg, voksede med 7 pct. globalt, og Carlsberg-mærket voksede med 2 pct. med en stærk vækst specielt på flere asiatiske og vesteuropæiske markeder. Specialølporteføljen voksede med 18 pct. globalt, og en anden af Gruppens strategiske prioriteringer, alkoholfrie øl, voksede med 15 pct.," oplyser Carlsberg.
Læs også: Carlsbergs top må se langt efter lønstigning
Højdespring i Asien
På det asiatiske marked voksede omsætningen til 4,6 mia. kr., hvilket er knap en halv mia. kr. over det forventede niveau.
- Vi fik en god start på året med en særligt stærk volumenvækst i Asien og fortsat solid udvikling i vores specialølsegment og alkoholfri portefølje, der styrkede vores pris/miks. Vi fastholder vores forventninger til hele året, udtaler Carlsbergs adm. direktør, Cees 't Hart, i kvartalsmeddelelsen.
Mens det vesteuropæiske marked ganske præcist levede op til analytikernes forventninger om 7,27 mia. kr. i omsætning, skuffede Østeuropa en smule. Her nåede toplinjen 2,01 mia. kr. - 100 mio. kr. under det ventede.
Bryggeriet fastholder sine forventninger til året på etcifret vækst omkring de 5 pct.
Læs også: Carlsberg frikendt i stor tysk kartelsag