Carlsberg overgår forventningerne til første kvartal

Leverandører 2. maj 2019 -
This describes the image
CEO Cees ’t Hart forlader Carlsberg Group efter otte år på posten og senest med udgangen af 3. kvartal i år. Inden da kan Danmarks største bryggeri opjusterer forventningerne for hele året.  Foto: Carlsberg

Året er startet særdeles godt for Carlsberg, som kan se tilbage på et første kvartal, der overgik forventningerne.

Koncernomsætningen endte på 13,89 mia. kr. mod 12,7 mia. kr. i samme kvartal sidste år. Analytikerne havde ifølge Carlsberg spået en omsætning på 13,47 mia. kr.

Det er ikke mindst specialølsegmentet og det stigende udvalg af alkoholfrie øl, der hjælper på vej.

"Gruppens største ølmærke, Tuborg, voksede med 7 pct. globalt, og Carlsberg-mærket voksede med 2 pct. med en stærk vækst specielt på flere asiatiske og vesteuropæiske markeder. Specialølporteføljen voksede med 18 pct. globalt, og en anden af Gruppens strategiske prioriteringer, alkoholfrie øl, voksede med 15 pct.," oplyser Carlsberg.

Læs også: Carlsbergs top må se langt efter lønstigning

Højdespring i Asien

På det asiatiske marked voksede omsætningen til 4,6 mia. kr., hvilket er knap en halv mia. kr. over det forventede niveau.

- Vi fik en god start på året med en særligt stærk volumenvækst i Asien og fortsat solid udvikling i vores specialølsegment og alkoholfri portefølje, der styrkede vores pris/miks. Vi fastholder vores forventninger til hele året, udtaler Carlsbergs adm. direktør, Cees 't Hart, i kvartalsmeddelelsen.

Mens det vesteuropæiske marked ganske præcist levede op til analytikernes forventninger om 7,27 mia. kr. i omsætning, skuffede Østeuropa en smule. Her nåede toplinjen 2,01 mia. kr. - 100 mio. kr. under det ventede.

Bryggeriet fastholder sine forventninger til året på etcifret vækst omkring de 5 pct.

Læs også: Carlsberg frikendt i stor tysk kartelsag

Opdateret 10. nov 2020