Carlsberg øger omsætningen på alle markeder
-
Bryggerigiganten havde en organisk omsætningsvækst på 3,9 pct. i første halvår, hvor toplinjen nærmer sig 39 mia. kr.
Den danske bryggerigigant Carlsberg har netop offentliggjort halvårsregnskab, der viser en mindre organisk volumenvækst på 1,4 pct. båret frem af fremgangen på markederne i Central-, Østeuropa og Indien (CEEI) på 4,5 pct., mens Vesteuropa omvendt gik tilbage med 1,7 pct.
Carlsberg melder om en international fremgang i brandvolumen på Tuborg og Carlsberg på henholdsvis 8 og 12 pct.
På nøglefaktoren organisk omsætningsvækst gik Carlsberg frem med 3,9 pct. efter vækst på alle tre markeder, der også omfatter Asien. Størst var den organiske omsætningsvækst på CEEI-markedet med en stigning på 8,8 pct.
I alt lød bryggerigigantens omsætning på ca. 38,8 mia. kr. efter årets første seks måneder. Her landede Carlsbergs driftsresultat på 6,3 mia. kr., hvilket er en marginal forbedring på 1 pct. fra halvårsregnskabet året før.
Resultatet efter skat faldt med 3,4 pct. til knap 3,9 mia. kr.
- Vores performance management er fortsat stærk, og som et resultat af fortsat solid eksekvering og god omkostningskontrol øger vi vores indtjeningsforventninger for året på trods af, at volumenerne i 2. kvartal blev udfordret af dårligt vejr og svag forbrugerstemning på nogle asiatiske markeder, lyder det i en kommentar fra CEO Jacob Aarup-Andersen.
Hæver overligger på indtjening
På baggrund af resultatet vil Carlsberg tilbagekøbe aktier og udbetale udbytte for i alt 5,5 mia. kr. Samtidig justerer selskabet forventninger til indtjeningen for hele året med en organisk vækst i niveauet 4-6 pct. mod før 1-5 pct.
- Det har været et spændende år for Carlsberg med lanceringen af vores opdaterede strategi – Accelerate SAIL – og højere vækstambitioner, det anbefalede tilbud på Britvic og underskrivelsen af en aftale, der giver os fuld kontrol over vores forretninger i Indien og Nepal. Disse store begivenheder vil understøtte den langsigtede sundhed af vores virksomhed, vores brands og levering af vores langsigtede vækstambitioner, udtaler Jacob Aarup-Andersen.
-