Carlsberg øger omsætningen på alle markeder

Leverandører 14. aug 2024 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
  • Bryggerigiganten havde en organisk omsætningsvækst på 3,9 pct. i første halvår, hvor toplinjen nærmer sig 39 mia. kr. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Den danske bryggerigigant Carlsberg har netop offentliggjort halvårsregnskab, der viser en mindre organisk volumenvækst på 1,4 pct. båret frem af fremgangen på markederne i Central-, Østeuropa og Indien (CEEI) på 4,5 pct., mens Vesteuropa omvendt gik tilbage med 1,7 pct. 

Carlsberg melder om en international fremgang i brandvolumen på Tuborg og Carlsberg på henholdsvis 8 og 12 pct.

På nøglefaktoren organisk omsætningsvækst gik Carlsberg frem med 3,9 pct. efter vækst på alle tre markeder, der også omfatter Asien. Størst var den organiske omsætningsvækst på CEEI-markedet med en stigning på 8,8 pct. 

I alt lød bryggerigigantens omsætning på ca. 38,8 mia. kr. efter årets første seks måneder. Her landede Carlsbergs driftsresultat på 6,3 mia. kr., hvilket er en marginal forbedring på 1 pct. fra halvårsregnskabet året før. 

Resultatet efter skat faldt med 3,4 pct. til knap 3,9 mia. kr. 

- Vores performance management er fortsat stærk, og som et resultat af fortsat solid eksekvering og god omkostningskontrol øger vi vores indtjeningsforventninger for året på trods af, at volumenerne i 2. kvartal blev udfordret af dårligt vejr og svag forbrugerstemning på nogle asiatiske markeder, lyder det i en kommentar fra CEO Jacob Aarup-Andersen. 

Hæver overligger på indtjening

På baggrund af resultatet vil Carlsberg tilbagekøbe aktier og udbetale udbytte for i alt 5,5 mia. kr. Samtidig justerer selskabet forventninger til indtjeningen for hele året med en organisk vækst i niveauet 4-6 pct. mod før 1-5 pct.  

- Det har været et spændende år for Carlsberg med lanceringen af vores opdaterede strategi – Accelerate SAIL – og højere vækstambitioner, det anbefalede tilbud på Britvic og underskrivelsen af en aftale, der giver os fuld kontrol over vores forretninger i Indien og Nepal. Disse store begivenheder vil understøtte den langsigtede sundhed af vores virksomhed, vores brands og levering af vores langsigtede vækstambitioner, udtaler Jacob Aarup-Andersen. 
-

Opdateret 14. aug 2024