Carlsberg i stærk fremgang

Leverandører 16. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
Skrevet af: Søren Tougaard

Carlsberg kunne næppe have afsluttet et første halvår ret meget stærkere end tilfældet var i årets første seks måneder.

Et forrygende sommervejr i store dele af Nordeuropa kombineret med VM i fodbold i Rusland har været ekstraordinær god for det store danske bryggeri, der oplevede en organisk vækst på 7,6 pct. i 2. kvartal i år.

Samlet set har Carlsberg haft et nettoresultat på 2,9 mia. kr. ud af en omsætning på 30,1 mia. kr. i første halvår 2018.

Resultatet er ca. 200 mio. kr. mere end i første halvår 2017. Til gengæld har Carlsberg oplevet et samlet fald i omsætningen på 0,7 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Venter højere indtjening

Baseret på det stærke første halvår, større gevinster fra effektiviseringsprogrammet Funding the Journey og en god start på tredje kvartal opjusterer Carlsberg sine indtjeningsforventninger til 2018 til højt encifret organisk vækst i pct., meddeler Carlsberg i halvårsregnskabet.

- Vi leverede stærke resultater i første halvår af 2018 og havde en sund toplinjevækst, marginforbedringer på tværs af regionerne, stærkt cash flow og fortsatte gældsnedbringelsen. Vi er glade for at kunne opjustere vores indtjeningsforventninger, siger Carlsbergs topchef Cees 't Hart.

Bryggeriets volumenvækst lå på 3,4 pct. for halvåret.

Her steg salget af bryggeriets største brands Tuborg og Carlsberg med henholdsvis 8 og 4 pct., mens de mindre brands Grimbergen og franske 1664 Blanc oplevede en vækst på 11 og 55 pct.

Carlsberg oplyser desuden, at bryggeriet havde en vækst indenfor fad- og specialøl på 26 pct., mens salget af alkoholfri øl ligeledes steg med 26. pct.

Opdateret 10. nov 2020