To ud af tre kiosker får bøde for sliksvindel ved kontrol

Kriminalitet 24. nov 2020 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Fødevarestyrelsen

Selv om corona-pandemien i en tre måneders periode lukkede ned for al kontrol, der ikke var akut, har Fødevarestyrelsens Rejsehold nået at uddele sanktioner til ikke færre end 55 kioskejere i årets første ni måneder. Det svarer til, at der var uregelmæssigheder i 71 pct. af de besøgte butikker.

- Vores opgave er blandt andet at sikre, at der er sporbarhed på det slik, som kioskerne har på hylder og lager, og det kræver en faktura. Det er ikke nok, at en kioskejer, som vi har oplevet det, kommer med en plastikpose fyldt med bonner. Så er vi nødt til at understrege, at der skal være en faktura på præcis det, der er på hylden. Fakturaen skal være i butikken, så vi altid kan spore, hvor en fødevare kommer fra, hvis den skal trækkes tilbage, siger leder af rejseholdet Michael Rosenmark.

Han understreger, at nogle sanktioner er givet for andre forseelser som problemer hygiejne eller manglende ophængning af kontrolrapport.

I årets første ni måneder er der gennemført 77 slikkontroller. Sidste år gennemførte rejseholdet 158 kontroller - heraf var de 48 en del af et større kioskraid i samarbejde med Skat og Rigspolitiet.

Sidste år gav Fødevarestyrelsen sanktioner i 60 pct. af de kontrollerede butikker.

- Vi ser i dag kun små lagre i butikkerne, og derfor beslaglægger vi mindre. Det bliver for dyrt i længden, hvis kioskejeren skal betale for store mængder. Men problemet med svindel er ikke blevet mindre, siger Rosenmark.

I årets første ni måneder er der beslaglagt 1,8 tons slik. Foreløbig er ca. halvdelen blevet frigivet igen. Der er uddelt 39 bøder for i alt 177.700 kr.

Sikre fair konkurrence

De seneste syv år har Fødevarestyrelsen beslaglagt 187 ton slik, som butiksejeren ikke umiddelbart har kunnet fremvise en faktura for. Knap 138 ton blev frigivet igen. Butiksejeren får nemlig en mulighed for at fremskaffe fakturaen.

- Mens vi venter, er varerne beslaglagt i butikken. Fremskaffer butiksejeren en faktura, som vi anser for at være troværdig, frigiver vi slikket igen. De får dog stadig en sanktion for ikke at have fakturaen på kontroltidspunktet. Ellers bliver det i sidste ende destrueret, fordi vi ikke kan spore oprindelsen, fortæller Michael Rosenmark.

Han har tidligere fortalt Dansk Handelsblad, hvordan nogle kioskejere - formentlig mod ekstra betaling - kan fremskaffe en faktura hos grossisten, eller hvordan nogle har fundet ud af at genbruge den samme faktura igen og igen, så den dækker over netop den mængde slik, der er på hylderne i butikken.

Når der ikke er en faktura, er der typisk ikke betalt moms og afgifter, derfor går nogle sager videre til Skattestyrelsen.

- Vores opgave er at sikre fødevaresikkerheden - blandt andet via sporbarhed - men også når de lagre, som de forsøger at skjule for os, er på meget uhumske steder. Men vi skal samtidig være med til at sikre fair konkurrence for de virksomheder, der overholder alle krav, siger Michael Rosenmark.

 

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner