Rema 1000 er tilbage på tronen som Danmarks stærkeste brand

Kæder 27. feb 2024 -
This describes the image
I Rema 1000 står de selvstændige, lokale købmand i spidsen for butikken, hvilket er med til at sikre en ekstra stor nærhed til kunderne. I 2023 vandt Rema 1000 Rønde titlen som Årets Butik i discountkæden.  Foto: Rema 1000
  • Discountkæden har overhalet MobilePay som ny etter i årets brand-måling fra YouGov. 365discount har forbedret sit brand mest i 2023.  

Skrevet af: Søren Tougaard

I flere år i træk er Rema 1000 blevet kåret som Danmarks stærkeste brand. I 2022 overhalede MobilePay discountkæden, men den rangering blev kun midlertidig.

YouGov har netop offentliggjort listen over Danmarks stærkeste brands, og her er Rema 1000 igen tilbage som nummer 1 med en total imagescore på 46,3, mens MobilePay er skubbet ned på andenpladsen med en score på 42,7.

Placeringen vækker naturligvis også begejstring på Rema 1000' hovedkontor i Horsens.  

- Tusind tak til alle dem, der har peget på os - mange har en andel i denne placering – bl.a. købmænd, kolleger, partnere, leverandører – som hver dag gør deres yderste for, at vi kan åbne flotte og friske butikker. Men mest af alt vil jeg takke alle vores Øverste Chefer: Kunderne. Det er en kæmpe tillid, at I vælger at lægge jeres indkøb hos os – vi vil gøre alt for at leve op til den tillid, lyder det fra adm. direktør Henrik Burkal på Linkedin.

På de følgende pladser kommer Matas som treer, smørmærket Lurpak  som fire og Danmarks mest internationale brand Lego som nummer fem.

This describes the image

365discount går mest frem

YouGov måler også på, hvilke brands der forbedrer sit image bedst i løbet af året, og her er Coops kæde 365discount det brand, der går mest i målingen. 

"Kædens samlede image ligger nu et godt stykke over de Fakta-butikker, som 365discount har erstattet, og danskerne ser ud til at have hilst ændringen velkommen", lyder det i målingen fra YouGov. 

Også onlinesupermarkedet Nemlig.com hopper frem på listen over de brands, der har forbedret sit image mest i løbet af 2023. Fra et absolut lavpunkt i foråret 2021 har Nemlig.com nu en positiv index score i brandmålingen.  

I YouGov's brandmåling bedømmer forbrugerne de mange brands efter de seks parametre indtryk, kvalitet, værdi, tilfredshed, anbefaling og omdømme. Bedømmelserne bliver indsamlet hele året. 

Opdateret 27. feb 2024