Dagligvarekæder venter øko-vækst trods stagnation i 2021
-
Økologisk Landsforening vil løfte salget af økologi gennem øget fokus på bæredygtighed
For første gang i mange år fik økologien i 2021 en uændret markedsandel i forhold til året før og stoppede ved knap 13 pct. målt på værdi. Toppen i dagligvarehandlen står ellers klar med åbne arme og vil gerne sælge mere økologi.
I den nye Økologisk Markedsrapport 2022 fra Økologisk Landsforening giver repræsentanter fra dagligvarehandlen og en række øvrige eksperter deres bud på fremtiden for de økologiske fødevarer.
Mange af dem spår, at økologien holder skansen, fordi de dedikerede økologiske forbrugere træffer deres valg ud fra flere værdier end kun pris. De påpeger også, at forbrugerne downtrader. Altså omprioriterer deres valg af varer til billigere varianter.
Netto har ikke tænkt sig at slippe førertrøjen inden for økologi målt på andel af den økologiske omsætning. Netto har 17,5 pct. efterfulgt af SuperBrugsen med 16,5 pct. og Rema 1000 med 13,4 pct.
- Økologi i Netto vil fylde mere i fremtiden sammen med fødevarer, der er produceret med klima for øje. Derfor er det vigtigt for økologien at bliver bedre til at forklare sammenhængen mellem økologi og klima. Der er ingen tvivl om, at hvis det lykkes, kan klimadagsordenen løfte økologien yderligere, siger sortimentschef Martin Hasgard Olesen fra Netto til markedsrapporten.
Topchef Per Bank, Salling Group, der bl.a. driver Netto, sagde før sommerferien i forbindelse med omtale af dagligvarekoncernenes prisloft, at økologisalget er stoppet brat.
Håndbog om bæredygtighed
Økologisk Landsforening vurderer, at 90 pct. af de økologiske produkter, der findes på markedet i dag, ikke formår at udnytte de ekstra fordele, som den økologiske produktionsform giver.
- Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden, siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef for detail i Økologisk Landsforening og medforfatter til håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.
Dagrofa og Coop venter vækst
I Dagrofa er salget af koncernens eget økologiske mærke Grøn Balance i 2021 steget med 14 pct.
Kategoridirektør Michael Christensen, Dagrofa, siger ifølge markedsrapporten, at i marked, der er præget af stigende inflation og uforudsigelighed, har koncernen, der bl.a. omfatter Meny og Spar, endnu mere fokus på at være konkurrencedygtige på både pris, kvalitet og miljøværdier.
- I 2022 skal vi blandt andet styrke økologiske produkter fra vores egne mærker, som vi oplever en stor forbrugerloyalitet til, siger han.
Også hos Coop er der fortsat forventninger til en positiv udvikling i salget af økologi.
Koncernens CSR-chef Thomas Roland siger, at det er forventningen, at det økologiske salg holder stand eller måske endda klarer sig lidt bedre end det konventionelle.
Han forklarer til markedsrapporten, at det hænger sammen med, at de økologiske forbrugere vælger ud fra andre parametre end pris. For dem handler det bl.a. om rene fødevarer, dyrevelfærd og drikkevand. Og har man først truffet det valg, gør det ondt i identiteten at skifte tilbage.