Vi vil ikke være kunder, vi vil være med
For nylig arrangerede jeg en studietur for virksomheder i fødevarebranchen. Turen gik til Milano, som er et af de mest interessante steder i Europa i øjeblikket for dagligvarefolk.
Et af turens højdepunkter var besøget i Coop Italias fremtidsvision af et supermarked, “Supermercato del Futoro”. Butikken åbnede i december 2016 og er en virkeliggørelse af den fremtidsvision, Coop viste på verdensudstillingen Expo 2015.
Hjertet i innovationen er de interaktive skærme, der hænger over frugt og grønt, fisk og kød og ligner spejle, når de ikke bliver brugt af kunderne. Idéen er, at kunden løfter et hvilket som helst produkt op, så får man al relevant produktinformation på skærmen. Der er desuden 46 andre interaktive skærme ved hylder og kølere, hvor man få oplysninger om produkterne og anbefalinger til, hvordan man kan bruge dem.
Butikken er strømlinet, ja nærmest steril i sit udtryk, og den er udlagt i lige linjer. Det er smukt og stilrent - og dødkedeligt. Faktisk var vores studietursdeltagere enige om, at dette bud på fremtidens butik rammer langt forbi skiven. Den mangler torvestemning, følelsen af at kunden er i kontakt med jorden, det lokale, det autentiske - og så mangler den at samle os om noget.
Fremtiden er ikke til digitale skærme, lige gange og ernæringsoplysninger, man kan finde på emballagen eller på nettet. Man behøver dog ikke flytte sig langt for at finde bedre bud på fremtidens supermarked i Milano.
I Carrefours nye italienske koncept, som kæden foreløbig har åbnet 20 af (ud af ca. 1.100 butikker med Carrefour-skiltet over døren i Italien), har man flyttet torvestemning og overlegen madkvalitet ind i butikkerne. Her er ingen spejle og ikke mange lige linjer, til gengæld er der masser af muligheder for at fare vild i specialafdelinger med f.eks. skinke og ost på 400 forskellige måder.
Det er i de 20 butikker, at Carrefour sælger deres lokale varer og specialiteter i sæson. Med “lokalt” mener de lokale specialiteter og sæsonvarer fra hele Italien - ligesom hos konkur-renten Eataly.
Og så har man i de nye Carrefourbutikker forstået, at en af de vigtigste trends i de kom-mende år er fællesskab. Derfor er der løbende madlavningskurser og bagekurser, og der er vinaftener, hvor kunderne kan komme tæt på producenterne. Pointen er ikke så meget at dygtiggøre deltagerne, men at give dem mulighed for at hygge sig sammen og møde nye venner med udgangspunkt i maden
I det nye Carrefour-koncept har de med sikkerhed gjort som alle andre supermarkedskæder i verden de senere år - nemlig stjålet med arme og ben fra Eatalys flagskibsbutik, der også ligger i Milano.
Her er torvestemning, og man har bragt gården ind i butikken, så vi som kunder får fornem-melsen af kende vores leverandører personligt og følelsen af jord under neglene, når vi handler. Jord under neglene får man i øvrigt også i Albert Heijns splinternye koncept i Holland, hvor man opført et lille væksthus inde i butikken, så kunderne selv kan høste krydderurterne.
Vi vil ikke være kunder, vi vil være med - den fornemmelse skal fremtiden supermarked give os.