Vi kan mere, end vi tror – og hurtigere!
Covid-19 har i den grad sat sit præg på manges liv og levned. Ikke bare i Danmark, men globalt. Mange brancher er hårdt ramt af virussens afledte effekter.
I dagligvarebranchen skal vi ikke klynke. Vi har kunnet arbejde – om end under usædvanlige vilkår – under krisen og dermed holde en forretning gående. Imens har mange andre brancher lidt og gør det fortsat. Det er i krisetider, vi skal rykke tættere sammen og vise, at vi kan mere, end vi tror. Det har købmænd, butiksansatte og kunder vist under den verserende corona-krise.
Derfor er det også vigtigt, at vi ikke blot lader krisen drive over med tiden, men rent faktisk tager ved lære af den. For når man ser bort fra al tristessen omkring sygdommen og dens påvirkning, har den markant anderledes hverdag i både arbejds- og privatliv også ført noget godt og nyttigt med sig. I dagligvarebranchen har vi vist karakter og handlekraft.
I takt med sygdommens udvikling og de deraf følgende restriktive krav til vor branche har vi løbende iværksat nye tiltag i vores butikker. Nogle gange fra dag til dag. Vi har sørget for sikkerhed for kunder og personale i form af afstandsmarkører på gulvene, plexiglas ved kasserne, hånddesinfektion til rådighed ved indgangspartier osv.
Også de kunder, som ikke har nydt godt af vores tiltag i de fysiske butikker, har vi forsøgt at tilgodese. Mange lokale initiativer har set dagens lys, og på blot en uge har vi på koncernniveau i Dagrofa bygget platformen ”Vi handler for dig” i samarbejde med RelationMedia som ekstern partner og med økonomisk støtte fra KFI Erhvervsdrivende fond.
Denne platform har givet kunderne mulighed for at ringe og bestille dagligvarer til levering hjemme i en svær tid.
Hvis jeg inden Covid-19 havde foreslået at bygge en landsdækkende platform til udbringning af varer på én uge, så var jeg i bedste fald blevet beskyldt for at være ultra-optimist, i værste fald ikke helt rask.
Men i en ekstraordinær situation kan vi mere end vi tror – og hurtigere. Den læring har jeg i hvert fald tænkt mig at huske – også efter Covid-19.
På tværs af branchen uden skelen til konkurrence har vi med få undtagelser stået sammen. Vi har vist en hidtil uset solidaritet, når vi har drøftet forsyningssikkerhed, sikkerhed for vores kunder mv.
Også i min egen organisation har jeg mærket et unikt sammenhold. Ude i lokalsamfundene er folk trådt sammen og har taget ansvar.
Købmændene har ydet en fantastisk service under svære vilkår. De er ikke nævnt som det «kritiske personale”, der under krisen har været på arbejde, men uden købmænd og butikspersonale havde situationen i vores samfund været endnu mere kritisk.
Al ros til sundhedspersonale, politibetjente, lærere, pædagoger med flere, som har taget en ekstra tørn. Men vores medarbejdere fortjener også ros for at være de ”hverdagens helte”, de er.
For mig personligt har det været en fornøjelse at være en del af en branche, som under hele krisen har turdet handle. I en normal dagligdag arbejder vi med strategiplaner, forretningsplaner og så videre.
I denne helt ekstraordinære situation har det været meget motiverende og inspirerende at være leder i en branche, som på meget kort tid har været tvunget til at handle, tage ansvar og udføre nye opgaver og tiltag uden lang tids planlægning.
Når coronaen med tiden begynder at slippe sit tag i vores samfund, skal vi huske på den læring, vi har taget med os. Vi har mærket en endnu stærkere, lokal forankring og opbakning fra kunderne, som har vist deres loyalitet og støttet op om deres lokale butik.
Den støtte skal vi takke for og yde retfærdighed ved også i fremtiden at være tilstedeværende, nærværende og i god dialog med vores trofaste kunder. Det er også deres fortjeneste, at vi har kunnet navigere gennem denne svære tid.
Når vi i fremtiden står foran nye udfordringer, skal vi minde os selv og hinanden om, at vi har overkommet det, der var værre.
Dagligdagsproblemer skal synes mindre, for vi har jo bevist, hvad vi kan, når det virkelig gælder. Covid-19 har lært os, at vi sammen kan meget mere, end vi gik og troede.