Vejen til fremtidens digitale forsyningskæde
To af de største problemer i forsyningskæde- og retailbranchen i dag er manglen på kontrol med paller og manglende data på, hvordan kampagnedisplays påvirker forbrugere.
Lad mig uddybe: Den manglende kontrol med paller betyder, at de varer, der bliver transporteret på dem, ofte ikke befinder sig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
Ifølge Cheps egne analyser drejer det sig om hele 18 pct. af alle de varer, der hver dag rejser gennem forsyningskæden.
Problemet er, at varerne ikke kan trackes, når de er i transport fra a til b. Det er derfor ofte uklart, hvor og hvornår fejlen ligger, når en palle bliver beskadiget eller ikke når frem i tide.
Det gælder også alle de fejl, der kan ske, efter at varerne er ankommet til butikken, hvor de f.eks. ikke bliver stillet på plads på lageret eller frem på hylderne i tide.
Det går både ud over forbrugerne, som må forlade butikken med en dårlig indkøbsoplevelse og en tom kurv, og detailhandlen, som går glip af en indtjeningsmulighed og i værste fald mister en kunde.
For producenterne betyder det manglende salg på en kampagne, som de ofte står med regningen for.
Og så er der de manglende data. FMCG-branchen bruger hvert år store summer på kampagnedisplays og POS-produkter - uden at have adgang til nogen som helst data på, hvad udbyttet er, og hvordan forbrugerne reagerer på de forskellige typer displays og tilbud.
I en ellers digital tidsalder handler instore markedsføring altså stadig mere om bølgepap end big data.
Ny bluetooth-teknologi kan eliminere tomme hylder
I Chep har vi længe arbejdet på at udvikle en løsning, der både kan give butikker bedre kontrol over deres varer og større indsigt i forbrugeradfærd med henblik på øget kundetilfredshed og salg. Og nu har vi knækket koden.
Kort sagt består løsningen i en bluetooth-sensor, som placeres i vores blå paller, hvor den kobles op på varerne.
Sensoren kan tracke varernes præcise placering og antal i realtime og er integrerbar i en helt normal kvartpalle, som bliver brugt til displays hos alle retailere i Europa.
Fra butikken kan bluetooth-sensoren sende målrettede og relevante beskeder og tilbud til kunder, når de befinder sig inden for en radius af få meter fra pallen.
Det giver retailere mulighed for at følge deres varers rejse gennem forsyningskæden, holde løbende øje med antallet af varer på hylderne og optimere deres kampagnedisplays og strategier, så de når den ønskede målgruppe bedst muligt.
Vi har allerede testet teknologien i Tyskland og Storbritannien, og tallene taler for sig selv: Det virker.
Tyske Mondelez, som står bag produkterne Milka og Oreo, har f.eks. på fire uger opnået 183 pct. forøgelse i tilgangen af nye kunder og en 39 pct. forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer sammenholdt med den gennemsnitlige kampagnes performance.
Dét er resultater, som kræver vores opmærksomhed, og som tydeligt viser, at det er på tide, at FMCG-branchen fokuserer mere på de digitale muligheder end på bølgepap.