Usikkerhed er det eneste sikre, når corona sætter dagsordenen

24. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det er mindst lige så svært at undgå, som det er deprimerende at beskæftige sig med hele tiden. Men det er ikke til at komme uden om corona-sundhedskrisen og dens mange afledte effekter på hele samfundet. Alt andet ville være kunstigt og forceret.

Så vi må til den én gang til her i ugen efter en weekend, hvor erhvervslivets store hjælpepakker blev forlænget og forbedret endnu en gang. Det var helt uundgåeligt i en situation, hvor corona-krisens spor tegner til at strække sig længere og længere ind i året - og selv i begyndelsen af 2021 er det ikke sikkert, at vi bare med god samvittighed kan besøge de gamle i familien på normal vis.

Når håndteringen af covid 19-sygdommen og økonomiens udvikling ser ud til at snævert forbundne størrelser, kan det kun gå for langsomt med at komme over på den anden side af krisen. Ud fra alle tænkelige perspektiver.

Selvfølgelig vil enhver virksomhed foretrække selv at tjene sine penge, og de store milliardbeløb fra staten er ”kun” en redningskrans, der skal holde dem fra at drukne her og nu.

De negative corona-effekter rammer som bekendt særdeles skævt, og de breder sig som ringe i vandet fra de nedlukkede brancher. Indenfor vores forholdsvis snævre felt sætter lukkede storcentre og restauranter deres tydelige præg på fordelingen af omsætningskagen.

Det er svært at lade være med at gribe til den gamle talemåde ”den enes død, den andens brød”.

Restauranternes nedgradering til take away-leverandører har i den grad gavnet dagligvarebutikkerne, og indenfor de forskellige butiksformater har varehusene med mange storcenter-placeringer det sværere end mindre butiksformater med lokal forankring.

De enkelte aktørers konkrete miks af butikker og forretningsområder afgør, om det er mest til gavn eller til skade.

Det viste sidste uges regnskabspræsentation fra Dagrofa igen meget tydeligt.

Dagrofa er sammen med Aldi den virksomhed i branchen, der har måttet kæmpe mest og hårdest for at komme tilbage til at give overskud efter mange års deroute. Og tallene for 2019 blev tydeligvis bedre end længe.

Der er blevet slidt hårdt for at skabe bedre resultater i købmandskoncernen, som har et uforløst potentiale i en foodservice-forretning, der ville kunne ride med på udespisningsbølgen.

Men lige nu er det de lokale detailbutikker, der har fået medvind - i det mindste for en tid.

Kursen var sat mod et overskud i 2021. Med corona er det blevet meget sværere at spå, om planen holder.

I vores egen lille verden har corona-situationen naturligvis også sat sit præg på Dansk Handelsblad og vores produktion.

Når du for første gang i mange år sidder med et blad på kun 16 sider, skyldes det bl.a. et unormalt dyk i annoncemængden, som vi desværre deler med andre i vores branche.

Vi hører langt fra til de værst ramte, men lige som så mange andre virksomheder i denne og andre brancher har de mere udviklingsorienterede tiltag været kastet til siden til fordel for brandslukning af forskellig karakter.

Med ferieafvikling og hjemmearbejde har det også fra tid til anden vist sig sværere at kvalitetssikre produkterne.

Mange af vores systemer er af ældre dato og ikke lige frem gearet til distancearbejde. Så skulle der vise sig at have været lidt flere fejl i aviserne i de seneste uger, håber vi, at I vil bære over med os.

Netop i denne uge har produktionen af forskellige årsager været mere presset end sædvanligt, så vi har haft deadline et døgn tidligere, end vi plejer, nemlig tirsdag morgen.

I næste uge forventer vi at være tilbage i den sædvanlige avisstørrelse - formentlig spækket med artikler om regnskaber fra både Salling Group og Coop Danmark.

Opdateret 10. nov 2020