Uden mursten - ingen omnichannel
E-handelsgiganterne Amazon og Alibaba gør det - og det samme gør de klassiske detailkæmper Walmart og Tesco: Arbejder på at sammensmelte onlinehandel med butikker af gode gammeldags mursten til et i bedste fald sømløst og sammenhængende univers, hvor de møder deres kunder præcis, hvor de gerne vil handle.
Den tilgang til markedet går under betegnelsen omnichannel, og netop omnichannel er i fokus, når København i dagene fra 8. til 11. oktober er vært for den store internationale konference, Shoptalk Europe. Med over 2200 deltagere - heraf 35 topchefer - fra flere verdensdele er den overordnede overskrift for Shoptalk Europe "innovation i detail og e-handel".
Og jo, det handler naturligvis meget om digitalisering - på alle tænkelige planer.
Dansk Handelsblad er i grunden på udebane, når vi deltager i det første Shoptalk Europe, hvor vi er officiel mediepartner. Vores rødder er helt klart i de klassiske murstens-butikker.
Men vi flytter os også med det marked, vi dækker. Nogle gange er vi lidt foran - andre gange må vi erkende, at der er sket noget af betydning på et område, som vi ikke har haft fokus på.
Onlinehandel med dagligvarer er med sikkerhed ikke et af dem. Når man måler på den spalteplads, som fænomenet har fået i vores blad gennem snart 20 år, er der klart tale om en overdækning, der ikke har svaret til e-handlens beskedne markedsandel indenfor dagligvarer her i landet.
Men e-handelen har været i så kraftig vækst på så mange andre felter, at det hele tiden har ligget som en underliggende præmis, at nu måtte der også snart komme et gennembrud for dagligvarernes vedkommende. Det gjorde der bare ikke i lang tid.
Det er kun få år siden, at den samlede omsætning for første gang skulle måles i milliarder. Og der skal stadig en god vilje til at måle e-handelens andel af dagligvaremarkedet til meget mere end 2 pct.
Men med omnichannel-tænkningen er to tidligere så klart adskilte kanaler ved at samles i et fælles spor. Butikker og net fletter fingre - og e-handel behøver ikke at være den klassiske detailhandels modsætning.
"Enten - eller" er dog kun langsomt ved at blive afløst af både og, når det gælder de store danske dagligvareaktørers tilgang til det efterhånden klassiske spørgsmål, om de skal gå online med varerne eller ej.
Langt de fleste af dem har koblet sig på online-bølgen i et relativt beskedent omfang - for der er vel ingen grund til selv at gå foran med at underminere den primære forretning i butikkerne.
Og de internationale giganter - med Amazon som det helt store skræmmebillede - har endnu ikke vist sig på det danske dagligvaremarked, som stadig er et rent nationalt anliggende.
Den teknologiske udvikling er inde i en voldsom acceleration, som hurtigt ændrer på spillets regler. Men der ligger stadig en meget lavpraktisk udfordring i, at det er nemmere (og billigere at flytte en kjole fra A til B, end det er at flytte en liter frisk mælk - og samtidig sørge for, at den forbliver frisk.
I 2. sektion af denne uges Dansk Handelsblad tager vi den helt aktuelle temperatur på onlinehandel med dagligvarer i Danmark - suppleret med et par internationale udflugter. God fornøjelse!