Tag godt imod Dansk Handelsblads digitale baby
Kender du, kære læser, websitet viden.dhblad.dk? Hvis svaret er nej, er du i godt selskab.
Det er der nemlig indtil videre kun en ganske lille kreds, der gør.
Men nu er tiden kommet til, at vi lukker op for det digitale univers, der i første omgang skal afløse Dansk Handelsblads hæderkronede årlige opslagsværk, Hvem er Hvem i dansk dagligvarehandel.
Viden.dhblad.dk (man kan blive afkrævet nyt login med samme brugernavn og kodeord som til dhblad.dk) er fyldt med oversigtsartikler og grafer, der beskriver det hjemlige dagligvaremarked med de store aktører, deres udvikling, chefer og aktuelle markedsposition. Plus en del andet guf.
Med tiden skal vores nye vidensportal - som vi har valgt at kalde den - udvides til at dække flere områder og aspekter med relation til dagligvarer og beslægtede brancher.
Det er vores digitale bibliotek under opbygning, hvor Dansk Handelsblads medlemmer vil kunne finde viden, overblik og basisinformationer, som hele tiden skal matche den dagsaktuelle virkelighed bedst muligt.
Den store fordel i den nye digitale model er, at den løbende kan opdateres - hvor de gamle trykte Hvem er Hvem'er på grund af den lange produktionstid risikerede at være forældede allerede, da de blev udgivet.
Vi ser frem til hele tiden at kunne registrere, når der bliver skiftet ud på de vigtigste nøgleposter, og levere de nyeste tal på antallet af butikker i de enkelte kæder.
Det fordrer, at kæderne samarbejder med os om det. Og hvorfor skulle de dog ikke det?
Nu er kædernes 2018-regnskaber langt om længe på vej ud i lyset. Med først Løvbjerg og Rema 1000 og i de nærmeste dage Dagrofa og Coop kan der så småt begynde at tegne sig et billede af, hvordan de forskellige aktører slap fra 2018.
Det vil vi naturligvis også skabe et frisk overblik over, efterhånden som der snart kommer flere regnskaber til.
En enkelt undtagelse fra de løbende opdateringer på den nye portal er markedsandelene for de enkelte kæder og koncerner, som vi kun får fra Retail Institute Scandinavia én gang om året.
Der er nok flere, der har bemærket, at jeg efterhånden mange gange har efterspurgt en større åbenhed om blandt andet markedsandele. Indtil videre forgæves.
Men jeg lover, at jeg ikke har givet op.
Processen med at få den nye vidensportal op at stå har taget lidt længere tid end forventet. Det har den slags det med at gøre.
Men siden sidst i marts har vi gennemtestet og justeret diverse detaljer 'live', og nu er vi klar til at gå i luften i en første fase.
Forhåbentlig falder den nye portal i jeres smag, men allervigtigst for os er naturligvis, at den tilfører værdi - til jeres medlemskab og til jeres forretninger.
Den kan også blive et godt udstillingsvindue til en profilering. Men det skal I være velkomne til at snakke med vores annonceafdeling om.
På Dansk Handelsblads redaktion vil vi til gengæld gerne tage imod jeres input, når I har besøgt vores vidensportal. Skriv gerne til mig på jeve@dhblad.dk.
Vi er endnu ikke helt der, hvor vi gerne vil være med portalen. Men udviklingen fortsætter også efter premieren. Og i en senere fase vil der komme flere elementer til.
Vi håber, at I tager godt imod den lille ny.