Sort, sortere - og Black Friday

25. nov 2016 -
This describes the image
Ansvarshavende redaktør på Dansk Handelsblad Jesper Veber Knudsen Foto: Ulrik Samsøe Figen

Fredag 25. november er officiel udgivelsesdato for dette blad. Men det er unægtelig en hverdagsbegivenhed, som blegner noget ved siden af samme dags helt store handels-event, Black Friday.

Fænomenet har taget turen over Atlanten fra USA og er nu i den grad blevet integreret her i landet. Så meget, at spørgsmålet ikke længere er, om dankort-omsætningen igen når det højeste niveau på én enkelt dag - men hvor meget sidste års rekord på næsten to mia. kr. bliver slået.

Prognoserne spår et rekordsalg igen i 2016.

År for år er kendskabet til begivenheden vokset, flere og flere detailhandlere af alle slags kobler sig på, og den store nonfood-forbrugsfest er også vokset ind over dagligvarehandelens felt med bl.a. Bilkas døgnåbne hypermarkeder og Nemlig.coms e-supermarked som deltagere.

Tilsyneladende fører det til, at færre kan tillade sig at lade være med at deltage i løjerne - med risiko for, at konkurrenterne løber med en omsætning, som kun kan vindes denne ene dag.

Den generelle tillid til prognoser er godt nok ikke, hvad den har været, efter årets to store valg-overraskelser - briternes farvel til EU og Trumps præsident-triumf i USA.

Men ét er politik, noget helt andet handel. Eller er det?

Jeg kan jo vove pelsen lidt og argumentere for, at omsætningen på den ellers så voldsomt hypede Black Friday ikke slår sidste års event.

Kalenderen i år er ikke til fordel for en stor Black Friday. Fredag 25. er der lidt for længe til, at mange danskere får deres månedsløn. Det var mindre udtalt i 2015, hvor månedens sidste fredag lå den 27.

Argument nummer to handler om, at forbruget i anden halvdel af 2016 har vist sig svækket. Derfra kan det gå to veje: Enten er danskerne nu klar til at slå sig mere løs efter at have strammet grebet om pengepungen i nogle måneder. Eller også holder de fast i sparekursen. Jeg gætter på det sidste.

Så er der også detaillister, der forsøger at tage luften lidt ud af den store dag ved at smøre den ud over en hel uge. Det gælder f.eks. Coop.dk, som i stedet har holdt ”Black Week” i hele ugen.

Desuden er det et åbent spørgsmål, hvor mange forbrugere, der endte med at føle sig lidt småsnydt i sidste års ræs.

En af de tidligste undersøgelser om Black Friday, der tikkede ind i Dansk Handelsblads mailboks i år, handlede nemlig om, at de fandt flertallet af 2015s Black Friday-tilbud for tynde.

Danskerne vil overraskende nok have flere og større rabatter. Nu får vi se, hvor meget detaillisterne er klar til at give dem i år - med den indbyggede risiko der er for, at man kannibaliserer på sin egen julehandel. Så hellere konkurrenternes…

Meget tyder på, at Black Friday som et sort hul suger omsætning til sig fra en længere periode, og at det (igen) kun er giganterne med de store salgsvolumener, der kan sikre sig indkøbspriser så lave, at det hele giver mening.

Uden en ekstra stor måne til at lyse op som tidligere på måneden skal novembernatten nu nok blive sort den 25., mens et ukendt antal hjemmesider går i sort af bare overbelastning.

Hvem i handelen, der ender med Sorteper, når døgnet er slut - eller værre: i den afgørende slutspurt i julehandelen - skal vi et stykke ind i 2017 for at blive klogere på.

Opdateret 10. nov 2020