Så er der varmet op til udskilningsløb
Jeg er indehaver af en gammel, godt slidt grøn bærepose med et Kiwi-logo på.
I løbet af et par måneder vil den nærmest få status af samlerobjekt som et af de meget få synlige spor, der er tilbage efter den norsk inspirerede kædes forgæves forsøg på at blive den sjette discountkæde i et land med næsten lige så mange millioner indbyggere.
Posen blev delt ud i forbindelse med åbningen af de første danske Kiwi-butikker tilbage i 2008. Butikkerne lagde sig tæt opad det norske forbillede (for tæt), og jeg kan stadig huske en gruppe besøgende norske købmænd, der højlydt glædede sig over at se sådan en butik her i Danmark, hvor den skilte sig ud ved at være helt fri for spotvarer.
Det sluttede hurtigt.
Her ni år senere bliver over 100 Kiwi-skilte pillet ned til fordel for Netto, Spar, Rema 1000 og andre overlevere i en branche, hvor kædenavnene ikke nødvendigvis har holder evigt. Det er der ikke meget, der gør.
Muligvis kan nogle få Kiwi-skilte blive hængende hist og her i glemte hjørner af bybilledet – på samme måde, som man en sjælden gang stadig kan støde ind i et Complet-skilt.
For dem, der ikke kender Complet: Det var en lille kioskkæde tilknyttet grossisten Edeka Danmark. Edeka er også væk i dag, men hovedkontor og lagre er overtaget af Rema 1000, der til gengæld i den grad er nutidig med en perlerække af imponerende vækstprocenter mange år i træk.
Dermed skiller Rema sig ud i det aktuelle vækst-tomrum, hvor det grundlæggende er alles kamp mod alle om at trække tilstrækkeligt mange af de notorisk illoyale kunder til hver eneste dag. Men er også to større slag i gang.
Det første: Kampen om at være størst mellem et svækket Coop Danmark og et Dansk Supermarked, der sætter tommelskruer på konkurrenterne med planer om mange flere Netto-butikker i et fornyet koncept og massive prissænkninger i varehuskæde Føtex, som er på jagt efter en ny position.
Begge dele lægger yderligere pres på konkurrencen, men vi er stadig kun i en første fase af forandringerne.
Føtex smører sine prisfald ud over resten af året for at holde gryden i kog, så danskerne ikke får lov til at glemme, at kæden bliver et billigere sted at handle. Og effekten af markant flere Netto-butikker er knap mærkbar endnu.
Der kan sagtens gå to-tre år, før Dansk Supermarkeds kæder til sammen sælger mere end Coops. Men retningen er tydelig. Afstanden mellem de to rivaler svinder ind, og Coops aktuelle etableringsstop gør det mere end svært at slå igen.
Og så er der kamp nummer to: Vækstkongerne i Rema 1000 mod alle de andre.
Rema fortsætter i år med at tage markedsandele fra konkurrenterne over en bred kam, mens Coop er den aktør, der taber mest.
Intet tyder på, at en generel afmatning i discount på nogen måde smitter af på Rema 1000, der har etableret helt sin egen liga med sin særlige kombination af discountpriser og købmandskab.
De nyeste tal fra Remas grossistvirksomhed peger i retning af, at kæden måske endda vokser endnu hurtigere i år end sidste år.
På kort sigt tabte Rema måske slaget til Netto om at score flest forladte Kiwi-butikker. Men på længere sigt kan lukningen af Kiwi også medføre en større tilgang af Rema-butikker, når der er en ekspansiv kæde mindre i markedet til at slås om placeringerne.
I mange år er der lukket små dagligvarebutikker i takt med, at tiden er løbet fra dem. I lang tid har nye discountbutikker holdt det samlede antal butikker oppe. Og næsten lige så længe har aktørerne med flest butikker advaret mod en overkapacitet – alt for mange butikskvadratmeter til for få danskere.
Men det er nyt, at der nu er en udbredt opfattelse i branchen af, at et større udskilningsløb først lige er begyndt. At lukningen af Kiwi og mange butikker i Aldi og Fakta kun er et forvarsel om, at mange flere vil følge efter, efterhånden som konkurrencetrykket vokser.
Dansk Supermarkeds topchef Per Bank, der nu satser på hele 600 Netto’er, mener ikke overraskende, at det er nogle af konkurrenternes discountkæder, der kommer til at lukke butikker. Meget taler for, at han får ret.