Pris, pris og pris - endnu en gang

10. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Ejendomsbranchen har sit ultraenkle mantra: Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed. Det har ligefrem fået sit eget tv-program på TV2.

I dagligvarehandelen har vi vores egen parallel i ”pris, pris, pris”.

Pris er altid et tema, uanset om man helst så, at det var anderledes. Det gælder næsten uden undtagelse for alle kundesegmenter, selv om det kan have lidt forskellige udtryk indenfor de enkelte segmenter.

Én variant er absolut. Nogle kunder vil altid vælge den billigste variant af f.eks. toiletpapir. Det kan være, fordi de ikke har ret mange penge at gøre godt med. Eller måske vil de hellere bruge penge på andet end dagligvarer.

Mange kunder vil af og til vælge den billigste variant, men ikke i alle kategorier. Det er til det formål, at kæderne har deres allerbilligste private labels, om de så hedder First Price, X-tra eller Budget.

Og så er den meget udbredte model med ”value for money” - noget for pengene.

Det er i sagens natur en langt mere elastisk størrelse, som helt vil afhænge af den enkeltes præferencer.

Men der er ikke nødvendigvis en fuld overensstemmelse mellem, hvordan kunderne opfatter prisniveauet i en given kæde - og hvordan den så vil placere sig i en af formiddagsavisernes pristests.

Nogle gange kan der endda være stor afstand mellem kædens priser - og så det prisimage, som er det mere eller mindre fortjente billede af prisniveauet, som mange danskere opfatter det.

Et prisimage kan man imidlertid bearbejde. Men der skal virkelig noget til for at ændre det markant.

Den sikkert både dyreste og mest effektive kampagne af den slags i nyere tid er varehuskæden Føtex’ prissænkninger på først 2000 - og siden 3000 - varer, der begyndte for tre år siden. ”Føtæsk” flyttede både priser og prisimage.

Men man kan stadig finde mange varer i Føtex, der vil være dyrere, end de er i en discountbutik.

I en uge, som begyndte med, at Coop udpegede ny adm. direktør, Kræn Østergård Nielsen, gik hovedparten af erhvervsmediernes opmærksomhed den vej. Med god grund.

Det bliver unægtelig spændende at følge, om han lykkes med at styre den kooperative gigant fri af mange truende skær i en usikker omstillingsfase. Til lykke til Kræn herfra!

Men nyheden om udnævnelsen fik et par interessante nye prisimage-initiativer - mere eller mindre relaterede til en forventet corona-nedtur i økonomien - til at stå lidt i skyggen.

Dagrofas supermarkedskæde Meny nåede således kun at få begrænset dækning af sit nye initiativ med prisfald på små 100 kvalitets- og mærkevarer. Meny er i en situation, der ligner Føtex’ for et par år siden, hvor kundernes opfattelse af kædens priser truer kundestrømmen i hverdagene.

Nu får vi se, om trykket fra 5 års jubilæums-kampagnen bliver stærkt nok til at ændre på det billede.

Pris står endnu mere centralt i lanceringen af Coops nye testkæde, Coop 365, som efter alt at dømme kommer til at afløse Fakta i de kommende år.

Man tør nok sige, at budskabet om lave priser får på alle tangenter - selv som et dekorativt element i udsmykningen af butikken.

I journalistik hylder vi et ideal, der lyder: ”show it - don’t tell it”. Altså: Vis med detaljerne i en beskrivelse, at noget f.eks. er smukt, frem for bare at skrive, at det er smukt.

I Coop 365 må man mene, at det ikke skader også at fortælle det temmelig direkte. Igen og igen. Måske belært af erfaringen fra Fakta, der ikke altid er sluppet godt fra uafhængige prissammenligninger.

- Kurven fra Coop 365 skal være billigere end den, kunden får i dag i Fakta. Ikke fordi den samme vare koster mindre i Coop 365, men fordi vi har flere af vores egne varer, og de er billigere, forklarer kædedirektør John Hornbech Christensen i dette blad.

På coop365.coop.dk/pristjek kan man oveni købet finde en pris-sammenligning, hvor Coop 365 i uge 31 fremstår som billigere end de værste rivaler, Rema 1000 og Netto.

Det er i grunden forbavsende godt klaret, når de første 13 butikker i kæden først åbnede i uge 36…

Med den optakt skal det blive endnu mere interessant at se, hvor Coop 365 placerer sig, når BT eller Ekstra Bladet kommer forbi næste gang.

Opdateret 10. nov 2020