Nyt og friskere Handelsblad
Kære læser.
Du modtager i denne uge en spritny og lidt anderledes udgave af det ugentlige Dansk Handelsblad.
Som en del af en til tider turbulent dagligvarebranche ved du godt, at der skal produkt-udvikling til, hvis man skal gøre sig håb om at blive inde i kampen. Og sådan er det måske i endnu højere grad i den mediebranche, som vores blad tilhører.
Men de ændringer, som vi kan præsentere for første gang i denne uge, er ikke blevet til som nødvendigheder, dikteret af udefrakommende begivenheder. De er resultatet af en lyst til at skabe fornyelse med ændringer, der giver dig, kære læser, et endnu bedre og mere appetitvækkende blad. Vi er i gang med at genopfinde os selv både digitalt og på papir - i fuld respekt for den over 100 år lange historie, der går forud.
På en måde kan man sige, at den proces først lige er begyndt, og vi håber, at ændringerne her falder i din smag. Måske skal der først lidt tilvænning til, men vi har stræbt efter at gøre de små og lidt større justeringer af bladet så nænsomme, at det glider let.
I mediebranchen går den slags under betegnelsen et ”brush up” - en opfriskning er nok den bedst egnede oversættelse. Det dækker i vores tilfælde over nye placeringer til dele af avisens kendte stof og et tilsvarende let fornyet layout.
Ændringerne begynder allerede på side 2, hvor meningsstoffet har holdt flyttedag fra sin gamle placering længere bagude i bladet. Dermed nærmer vi os en udbredt tradition i medieverdenen for at tone rent flag lige fra begyndelsen.
I den modsatte ende er bladets bagside blevet lettere - og til tider sjovere - mens det internationale stof er flyttet ind i bladet, hvor det får lidt mere plads. Vi beholder til gengæld forløbet, hvor de kontante nyheder uændret kommer først, og muligheden for fordybelse vokser længere inde i bladet.
Den vigtigste nyskabelse er imidlertid, at vi dedikerer mere tid og plads til dækning af dagligvareleverandørernes verden, som nu får sin helt egen side i bladet. Mere stof om leverandørerne har været efterspurgt længe, og vi er glade for nu at kunne imødekomme den efterspørgsel hver uge. Og for en ordens skyld: En særlig leverandørside er ikke ensbe-tydende med, at vi så ikke skriver om leverandører i resten af bladet.
Ikke mindst er samhandelen mellem dagligvarekæderne og deres leverandører stadig rigtig godt stof for Dansk Handelsblads journalister.
Mens vi nu laver en trykt avis på 108. år, er det digitale Dansk Handelsblad med omdrej-ningspunkt i dhblad.dk af meget nyere dato. Siden kort før jul er vi begyndt at skrue mere op for arbejdsindsatsen på det digitale felt. Det håber vi, at du har bemærket. Der er mere udviklingsarbejde undervejs, mens vi stræber efter at finde den helt rigtige arbejdsdeling mellem avisen og det digitale univers - og en højere grad af sammensmeltning mellem de to medier. Men det er mere fremtid end nutid.
Det nye Dansk Handelsblad, som du er ved at læse, er til gengæld lige her og nu. God fornøjelse med læsningen - uanset, om det er papir- eller online-udgaven!