Nye ansigter - og et digitalt gearskifte
Jeg er muligvis ikke den eneste, der mener, at Salling Groups seneste rekruttering til posten som direktør for varehuskæden Føtex ligner et gedigent scoop. Anja Madsens tiltræden vil pynte på en skæv kønsfordeling i koncernens top 8 - executive comittee - hvor de hårde drenge er i klart overtal.
Men et er, at det gavner bestræbelserne på at blødgøre Salling Groups profil. Hun har desuden et spændende CV fra det stærkt konkurrenceprægede britiske marked, som på mange måder har udgjort et forbillede for detailhandlen herhjemme.
Tidligere arbejdsgivere som Tesco og Sainsbury’s er nummer et og to på det marked. Samtidig kan vi undre os lidt over, hvordan det er lykkedes Anja Madsen at gå under radaren så længe i danske erhvervsmedier. Men i modsætning til de fleste danskere, der har haft høje positioner i England, Salling-topchef Per Bank selv, rivalen i Coop, Peter Høgsted, og Nettos direktør Michael Løve, har hun tilbragt hele sin erhvervskarriere udenfor Danmark.
Vi kan kun sige velkommen hjem til Anja Madsen. Det bliver spændende at følge, hvordan hun vil sætte sit præg på Føtex fra september.
Anja Madsens entre som Føtex-direktør var måske uventet, men det er samtidig en logisk konsekvens af, at forgængeren på den post, Thor Jørgensen, nu fuldt og helt skal dedikere sig til udviklingen af Salling Groups e-handel. Det strategiske sigte for koncernen er at blive markedsleder på onlinehandel med dagligvarer om fem år - og der er unægtelig et stykke vej at gå, hvis det skal nås.
Men hele processen er blevet speedet op af, at e-supermarkederne pludselig har oplevet et kvantespring her under coronakrisen. Som en af flere kronprinser i Salling Group kan det blive her, hvor Thor Jørgensen for alvor skal stå sin prøve. Lykkes det ham og Salling at indfri 2025-målsætningen, står vejen åben for yderligere avancementer for den kun 37-årige topleder.
Der er imidlertid et par større temaer undervejs i Sallings nye e-satsning. Dels er det svært at se en markedslederposition uden ”til døren”- leverancer. Dels kommer man lige som alle andre murstens-detaillister til at kannibalisere på de fysiske butikker.
På længere sigt kan det måske få en effekt på værdien af de butiksejendomme, som Salling Group ejer så mange af. Også hos Salling Groups ærkerival Coop har det været skiftedag, da den inkarnerede Coop-mand gennem godt 30 år, Jesper K. Andersen, lidt overraskende er stoppet som kædedirektør for SuperBrugsen med udgangen af maj.
Der er ikke umiddelbart nogen permanent afløser på plads, og SuperBrugsen har resultatmæssigt haft et af sine bedste år nogensinde sidste år, så ”skilsmissen” fra Coop netop nu fremstår ikke som en af de mest logiske udviklinger.
Det sker imidlertid af og til, at logikken må vige for mere menneskelig uforudsigelighed. Selv i de hårdeste business-sammenhænge bryder den igennem, hvor man ikke lige havde set det komme. Det gør nu også tilværelsen lidt mere spændende. Men uanset, hvordan alting forholder sig, står landets tre største fuldsortiments-kæder Kvickly, Føtex og SuperBrugsen samtidig uden blivende direktør i nogle måneder, hvor usikkerheden om fremtiden ellers så småt er for nedadgående i dagligvarebranchen.
Coronakrisen har - alt andet lige - været blid ved dagligvarehandelen og Danmark. Tak for det. Omsætningen har gennemsnitligt set ligget pænt over niveauet i de samme måneder sidste år, og selv om den nu er på vej nedad igen i takt med, at konkurrencen stiger med genåbningen, er alt endnu langt fra helt, som det plejede at være.
Ved Dansk Handelsblads deadline stod det ikke stjerneklart, om et af de største irritationsmomenter i store dele af branchen, grænsehandelen, igen kan komme i omdrejninger fra 15. juni, når grænsen til Tyskland åbner - på betingelser. Men det er nok den del af genåbningen, som handelen helst ville undvære - permanent.